maandag 4 juli 2016

04-07-2016: Eindelijk veel vlinders.

Kleine Vuurvlinder op Jakobskruiskruid.
Het was vandaag eindelijk eens lekker vlinderweer hier in Leerdam: zonnetje, af en toe een paar wolkjes, weinig wind en geen neerslag. Dus stapte ik op de fiets en reed naar mijn favoriete plekje langs de Nieuwe Zuiderlingedijk om vlinders, libellen en andere leuke dingen te zoeken.
En eindelijk waren er eens veel vlinders actief! Vooral op bloeiende distels vond ik er nogal wat. In totaal 4 Atalanta's, 17 Klein Geaderd Witje (gedetermineerd, in werkelijkheid waren het er vele malen meer), 2 Kleine Vuurvlinders, 1 Kleine Vos, 7 Klein Koolwitjes, 2 Dagpauwogen, 4 Gehakkelde Aurelia's en de leukste: 1 Landkaartje, een soort die ik hier maar weinig tegenkom.
Klein Geaderd Witje.
Ook op libellengebied ging het lekker, ik vond als jaarsoorten de Bruine Glazenmaker, de Houtpantserjuffer en de Bruinrode Heidelibel. Verder diverse Grote Keizerlibellen en Gewone Oeverlibellen. Van de juffers vreemd genoeg slechts één Lantaarntje.
Houtpantserjuffer.
Qua vogels bleef het bij de normale soorten voor deze omgeving, waartoe ook de Purperreiger (een overvliegend exemplaar) en de Cetti's Zanger (twee zingende exemplaren, aan beide kanten van de dijk) gerekend kunnen worden. Het eerste Gamma-uiltje vloog ook rond en ik kon aardig wat bloeiende planten aan mijn plantenjaarlijst toevoegen. De leukste hiervan was de Wilde Ridderspoor, een zeer zeldzame plant in Nederland. En ook de eerste sprinkhanen van 2016 meldden zich in de vorm van diverse zingende Krassers.
Gehakkelde Aurelia.
Landkaartje.
Klein Koolwitje.
Wilde Ridderspoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten