woensdag 8 juni 2016

08-06-2016: Werken aan de libellenlijst.

Een Vroege Glazenmaker ging er eens lekker voor hangen.
Met mijn dagvlinder- en libellenjaarlijst is het tot nu toe droevig gesteld. Vlinders zijn zowel qua soorten als aantallen buitengewoon schaars. Libellen heb ik nog nauwelijks gezien. Dus was het de hoogste tijd om te proberen daar verandering in te brengen. Om een uur of elf vertrok ik naar een van mijn favoriete gebiedjes langs de Nieuwe Zuiderlingedijk, waar je lekker rustig kunt struinen en fotograferen. Aanvankelijk leek het weer niet mee te zitten, want het was bewolkt en er woei een frisse noordwestenwind. Maar stukje bij beetje kwam toch de zon erbij en zie, het werd nog heel aangenaam weer en de libellen werkten mee. Maar eerst volgde er een verrassing!
Wilgenwespvlinder, mijn eerste wespvlinder ooit.
Mijn oog viel op een nietig, wespachtig beestje, en toen ik beter keek zag ik dat het een wespvlinder was! Nu moet je weten dat ik nog nooit in mijn negenendertigjarige carrière als vogelaar/natuurliefhebber tegen een wespvlinder was aangelopen. Dat zal ongetwijfeld vooral aan mij liggen, want sommige soorten, zoals de Wilgenwespvlinder die ik vandaag zag, zijn niet echt zeldzaam. Klein zijn ze wel, veel kleiner dan ik verwachtte. Hoe dan ook, het was geweldig om dit prachtige diertje te kunnen zien en fotograferen!
Qua vogels waren de Purperreiger en de zo onderhand onvermijdelijke Cetti's Zanger de hoogtepunten. Van de dagvlinders zag ik alleen een (1) Distelvlinder. Verder niets, geen witje, niks. Ik weet niet hoe het elders in het land is, maar hier is het huilen met de lamp voorover.
Azuurwaterjuffer.
De libellen deden het beter. Ik vond talloze Lantaarntjes, waaronder heel veel kersverse exemplaren. Diverse Variabele Waterjuffers, een Azuurwaterjuffer, een Grote Roodoogjuffer en een Watersnuffel completeerden de juffers. Diverse Gewone Oeverlibellen vlogen rond. Ik vond een Grote Keizerlibel die verdwaasd op het asfalt van de dijk lag, waarschijnlijk aangereden. Hij leek dood, maar toen ik hem oppakte begon hij weer te bewegen en verder leek hij gaaf, zodat ik 'm in de kant op een plant heb gezet. Later zag ik er nog eentje vliegen. Ook de Bruine Korenbout was weer van de partij. De leukste libel van vandaag was echter de Vroege Glazenmaker, die zich van dichtbij liet fotograferen. Zo heb ik ze nog niet vaak voor de lens gehad!
Vroege Glazenmaker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten