dinsdag 12 april 2016

12-04-2016: Lekker vogelen per fiets.

Een karakteristieke verschijning op Lappenheide. Deze parkeend is er al jarenlang present.
Het was vanmorgen vroeg weer lekker fietsweertje en er moeten nog heel wat jaarsoorten gescoord worden, dus stapte ik om halfzeven maar weer op de fiets om een rondje Nieuwe Zuiderlingedijk te doen. Het tochtje leverde slechts één jaarsoort op: een zingende Braamsluiper. Nog altijd geen Snor, Sprinkhaanzanger, Nachtegaal of Visdief. Maar goed, wat in het vat zit, verzuurt niet. Natuurlijk zijn er altijd wel leuke dingen te zien. Vandaag bijvoorbeeld twee Cetti's Zangers, waarvan eentje op een nieuwe plek langs de Kerkweg, ongeveer tegenover de tennisclub van Heukelum. De ander op z'n vaste stek waar ik hem in 2012 ontdekte.
De Kievit is nooit te beroerd om even fotomodel te spelen.
Ik had weer diverse zingende Blauwborsten, roepend overtrekkende Gele Kwikstaarten, diverse Bruine Kiekendieven en opnieuw een roffelende Kleine Bonte Specht, deze maal op een andere plek, namelijk halverwege het eerste deel van de Nieuwe Zuiderlingedijk (gerekend vanaf Asperen). Een plek waar ik 'm overigens ook al eens eerder had. Deze maal liet de vogel zich ook even leuk zien.
Op de terugweg deed ik Lappenheide nog even aan, waar het erg rustig begint te worden qua eenden, maar het paar Zomertaling zwemt er nog altijd rond. Ook waren er onder meer drie Kleine Plevieren en twee Kluten aanwezig en de Kievit en de al jarenlang aanwezige Parkeend wilden graag even op de foto. Om kwart over negen was ik alweer thuis.

2 opmerkingen: