zaterdag 9 april 2016

09-04-2016: Koekoek!

Een van de Kleine Plevieren van Lappenheide liet zich weer eens leuk fotograferen.
Opnieuw lekker weertje vanmorgen, beter nog dan gisteren eigenlijk, dus zat ik weer met het eerste licht op de fiets. Deze keer wilde ik de Nieuwe Zuiderlingedijk afrijden om te zien, of eigenlijk meer horen, of de Snor en de Sprinkhaanzanger er alweer waren. Ik fietste het volgende rondje: Meerdijk, Nieuwe Zuiderlingedijk, via een klein rondje door het Heukelumse achterland weer terug de dijk op, bij Asperen de Langedijk op en vandaar naar Lappenheide.
Nog geen Snor of Sprinkhaanzanger vandaag, helaas. Wel zijn de Zwartkoppen nu massaal gearriveerd. Ik zag opnieuw een (overvliegende) Purperreiger en twee zingende Blauwborsten waren aanwezig aan het einde van de Nieuwe Zuiderlingedijk. Hier vond ik ook de soort waarop ik hoopte: een roffelende Kleine Bonte Specht. Die heb ik hier nu al een paar jaar achter elkaar en het is erg fijn om voor zo'n best wel lastige soort een vaste plek te hebben.
Een man Bruine Kiekendief vloog over. Ik maakte een lusje bij Heukelum om de plek te checken waar ik vorig jaar Beflijsters had. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet ieder jaar. Ik fietste terug richting Asperen en net toen ik de Langedijk op reed hoorde ik ineens een Koekoek! Dat was zeker een van de vroegste die ik ooit had. Erg leuk!
Bij Lappenheide vermaakte ik me met de Kleine Plevieren, vier Kluten, een paar Zomertalingen en de 'gewone' soorten daar. En daarna snel naar huis voor een bakkie koffie met Cilja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten