dinsdag 23 februari 2016

23-02-2016: Flitstwitch naar een winterse Bladkoning

In een ruim beplant wijkje in Gouda overwintert dit jaar een Bladkoning. Nu is een Blako in het najaar tegenwoordig niet heel erg bijzonder meer, maar zo'n wintergeval kom je niet vaak tegen. Het was een ideale vogel voor een OV-twitch, omdat hij zich op slechts een kilometer afstand van het station van Gouda bevindt.
Met een uur was ik ter plekke en gelukkig was ik niet de enige, want er liepen nog een stuk of zes vogelaars te zoeken. Deze Bladkoning is nogal zwijgzaam en dan valt het niet mee om zo'n klein opdondertje te vinden.
Na een kwartier of zo inspecteerde ik met enkele andere vogelaars het speeltuintje, terwijl anderen wachtten op het bruggetje waar de vogel vaak wordt gezien. Na een minuut of vijf werd ik geroepen: de Bladkoning was gevonden! En ja hoor, daar dartelde het kleine vogeltje door de struiken en liet mooi zijn vleugelstreepjes en witte tertialranden zien. Even was hij kwijt, maar toen werd hij weer teruggevonden in een treurwilg, waar hij zich open en bloot liet zien.
Ik wachtte nog even, maar een donkere lucht kwam snel dichterbij en ik daarom wenste ik de anderen een prettige dag en maakte dat ik weer in de trein kwam.

1 opmerking: