dinsdag 16 februari 2016

16-02-2016: Op zoek naar de Roerdomp.

Kramsvogel.
Het beloofde vandaag erg mooi weer te worden, dus stapte ik vanmorgen op de fiets en reed rustig vogelend naar de uiterwaarden van Everdingen, waar al een tijdje een of twee Roerdompen huizen, en dat zou een fraaie jaarsoort zijn. Natuurlijk was er buiten de Roerdompen ook nog genoeg te halen, maar het scoren van jaarsoorten zou vandaag niet meevallen. Ik fietste rustig aan langs het fietspaadje dat evenwijdig aan de Diefdijk loopt en ging net voor De Waaij de dijk op. Er zong van alles, waaronder meerdere Rietgorzen, de wereld was bedekt met een laagje rijp, wat een erg mooi gezicht was, de zon scheen erop los en ik kon me lekker fotografisch uitleven.
Grote Zilverreiger. Zo fraai vertoont hij zich zelden voor de lens.
Veel indrukwekkende soorten zag ik echter niet. Een Waterpieper was leuk, en verder was het vooral genieten van normalere soorten.
Tot mijn schrik waren de uiterwaarden bij mijn aankomst in dichte mist gehuld. Zo ging het niet opschieten met die Roerdomp natuurlijk. Ik fietste maar richting Vianen, in de hoop dat de zon snel korte metten zou maken met de mist. Ter hoogte van Hagestein trok het inderdaad open. Ik fietste toch maar door naar Vianen, speurend naar Patrijzen, maar die zijn echt verdomd lastig geworden de laatste jaren.
Een mannetje Brilduiker deed zijn best om een fijn fotomodel te zijn.
Bij Vianen speurde ik wat in het Merwedekanaal en maakte vervolgens rechtsomkeer. Ik fietste om de plas Everstein bij Hagestein heen en checkte bij ieder doorgangetje of ik de Kuifduikers kon vinden, of iets anders leuks. Maar de Kuifduikers waren onvindbaar. Wel riep er een Waterral en wilde een paar Brilduikers op de foto.
Verder naar Everdingen dan maar, waar de mist intussen was opgetrokken. Ik liep een rondje om de plas, maar de Roerdompen lieten zich niet zien. Wel kreeg ik twee van de vier Baardmannetjes die hier al een tijd rondhangen fraai in de kijker en zaten er minstens tien Pijlstaarten tussen de eenden.
Vrouwtje Brilduiker.
Daarna fietste ik terug naar huis. Bij De Waaij keek ik nog even naar de meeuwen, en dat leverde mijn enige jaarsoort op van vandaag: een tweede kalenderjaar Geelpootmeeuw die fraai zat te poseren op een dikke tak boven het water. Helaas zijn de foto's te beroerd geworden om te laten zien. Rond twee uur was ik thuis. Het was een mooie vogelochtend geweest.
Ook de Wilde Eend wilde nog wel even poseren.
En tenslotte nog een plaatje van de Kramsvogel.

1 opmerking: