dinsdag 26 januari 2016

26-01-2016: Kwakdag

Een Aalscholver zat mooi te poseren bij Beesd.
Het is 26 januari en het lijkt wel lente. Gisteren werd het in Maastricht 17 graden en ook vanmorgen scheen de zon er alweer op los en voelde het voorjaarsachtig aan. Daarom besloot ik om een paar uur te gaan fietsen, richting Beesd deze keer, een rondje dat ik wel vaker maak. Ik was onder meer benieuwd of de escape-Kwak, die afkomstig is uit het dierenparkje De Paay en die al jarenlang in het slootje naast het Kwakkenverblijf huist, nog altijd present was. En bovendien is het altijd een mooie route.
Rond halfnegen vertrok ik en buiten was het een gefluit van jewelste. Heggenmussen zongen van alle kanten; de diverse soorten duivensoorten zaten te koeren; Merel, Koolmees, Spreeuw, Pimpelmees, Winterkoning, Zanglijster zongen erop los en een Groene Specht lachte.
Na een kwartiertje fietsen was ik in Rhenoy, waar ik de Lingedijk ging volgen. De eerste jaarsoort meldde zich al snel in de vorm van een of meer Grote Lijsters, die al roepend samen met vele Kramsvogels over me heen vlogen.
En jawel, de Kwak is nog steeds aanwezig.

Een stukje verder roffelde een Grote Bonte Specht en zong een Matkop. Een groep van zes Sijsjes liet zich mooi bekijken in een paar Elzen.
Aangekomen bij het dierenparkje bleek al snel dat de Kwak nog steeds aanwezig was. Hij zat op z'n dooie gemak aan de rand van het slootje bij het verblijf waar z'n soortgenootjes in opgesloten zitten. Natuurlijk greep ik de gelegenheid aan om hem weer op de gevoelige plaat vast te leggen. Daarna fietste ik verder richting Beesd. Langs de spoorlijn vlogen er twee Kneutjes roepend over me heen, opnieuw een jaarsoort. Een Aalscholver en een Zwarte Kraai lieten zich fotograferen.
Bij Beesd maakte ik rechtsomkeer en fietste weer richting huis langs dezelfde weg. Vlakbij De Paay zag ik ineens een IJsvogel zitten boven een slootje, en die liet zich zowaar van een afstandje op de gevoelige plaat zetten.
IJsvogel vlakbij Beesd.
Ik besloot nog even langs Lappenheide te fietsen. Een goeie zet, want er vloog een Veldleeuwerik over me heen en dat was opnieuw een jaarsoort. Op de plas zelf was het genieten van de diverse eendensoorten in prachtkleed: Smient, Wintertaling, Wilde Eend, Krakeend, Slobeend en Tafeleend. Thuis vloog er nog een Grote Gele Kwikstaart over het huis, en vanmorgen vroeg tijdens het uitlaten van ons hondje riep de Bosuil een paar keer.
De Zwarte Kraai, een lastige soort om te fotograferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten