dinsdag 5 januari 2016

05-01-2016: Kraaiendag

De Bonte Kraai van Hoek van Holland.
Een andere traditie die ik erop nahoud is een bezoek aan Hoek van Holland in de eerste week van januari. Het is met het OV vanuit Leerdam de makkelijkst te bereiken plek aan zee en de Hoek heeft als bonus die leuke kraaiensoort waarvan ik de naam noch de exacte plaats of de waargenomen aantallen zal vermelden, aangezien de lieden die zich bezighouden met de uitroeiing van deze leuke soort ook op internet lezen. Ik beperk me er daarom toe te vermelden dat ik 'm heb gezien en dat ik daar erg blij van werd.
Maar Hoek van Holland heeft sinds een paar weken nog een andere attractieve kraaiensoort binnen de dorpsgrenzen: de Bonte Kraai. Een exemplaar van deze tegenwoordig vrij zeldzame overwinteraar verblijft al een tijdje in de omgeving van de boulevard. En gelukkig zat -ie er meteen vanmorgen en liet hij zich gewillig fotograferen. Jammer genoeg was het erg donker weer, zodat het niet de gedroomde topplaten zijn geworden.
Bonte Strandlopers langs de Noorderdam.
Langs de Noorderdam stond het water wel erg hoog en ik twijfelde even of ik 'm wel helemaal tot aan het eind moest aflopen. Maar het was zo onderhoudend qua vogels dat ik eigenlijk vanzelf bij het vuurtorentje uitkwam. Veel Steenlopers en Paarse Strandlopers zaten op de blokken langs de dam. Een Drieteenstrandloper vloog langs naar zuid en die was een welkome jaarsoort. Dat gold ook voor de drie Bonte Strandlopers, die eveneens op de blokken aan het foerageren waren.
Paarse Strandloper langs de Noorderdam.
Ik zocht eigenlijk de Oeverpieper, en mijn zoektocht naar dit vogeltje leidde me uiteindelijk naar het puntje van de dam, waar ik een paar flinke golven die de dam overspoelden als gevolg van een langs varend megaschip maar ternauwernood kon ontwijken. Maar ik werd beloond voor mijn moeite, want voor de dam waren zeker zeven adulte en een onvolwassen Jan-van-Gent aan het vissen! Een spectaculair gezicht, en natuurlijk bleef ik er even naar kijken.
Daarna liep ik terug omdat ik de beide leuke kraaiensoorten nog met wat beter licht wilde fotograferen. Maar hoe ik ook zocht, ik kon ze niet meer vinden. Ach, het gaf niet, het was een lekker ochtendje geweest in Hoek van Holland en tevreden ging ik rond het middaguur weer huiswaarts.
De Bonte Kraai snoepte van de duindoornbesjes en was dan dicht te benaderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten