zondag 25 oktober 2015

25-10-2015: Pierewaaien

Aalscholver.
Ik had met Koert en René afgesproken om vandaag een dagje naar de Zuidpier van IJmuiden te gaan, een plaats waar ik in lang voorbije jaren bijna wekelijks kwam en waar ik nu hooguit een keer per jaar kom. Natuurlijk hoopten we op jagers en andere leuke zeevogels, maar het was eigenlijk vanaf het begin al duidelijk dat het niets kon worden. Ik kon pas op z'n vroegst om kwart over negen op station Schiphol zijn waar ik werd opgepikt door René, daarna moesten we Koert nog ophalen en naar de zuidpier rijden. Ik liep ook nog vertraging op en de afslag die we altijd namen naar Haarlem, waar we Koert moesten ophalen, bleek ineens opgeheven te zijn. Enfin, eer we op de pier waren was het al veel te laat. Daarbij was het weer voor het eerst in weken prachtig en bijna windstil, zodat de omstandigheden voor zeevogels bepaald niet optimaal waren.
Eerste kalenderjaar Zilvermeeuw
Nou ja, natuurlijk liepen we toch de hele pier af, vonden Oeverpiepers, Steenlopers en twee groepjes over zee trekkende Zwarte Zee-eenden, voor mij als binnenlander geen alledaagse soorten meer, fotografeerden Aalscholvers en Zilvermeeuwen en zagen als hoogtepunt van de dag drie Jan-van-Genten overvliegen. Ook werd een ongedetermineerde zeehond waargenomen en Koert was zo gelukkig om twee Bruinvissen te zien die René en ik misten.
We speurden nog een kwartiertje over zee op het puntje van de pier, maar er vloog letterlijk niets. Dus liepen we maar terug en gingen een lekkere lunch halen, waarna we het voor gezien hielden.
En nogmaals de Aalscholver.

1 opmerking:

  1. Ondaks de tegenslagen hebben jullie er toch maar een fijne dag van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen