zondag 17 mei 2015

17-05-2015: Van alles wat

Het Landkaartje, bepaald geen algemene verschijning bij ons in de streek.
Nadat ik vanmorgen heerlijk had ontbeten met Cilja, besloot ik maar weer eens naar de uiterwaarden te fietsen. Het was aardig weer, hoewel de westenwind alweer aantrok en het nog steeds te koel is, en gisteren was er opnieuw de Zilverplevier gezien. Die was vandaag opnieuw niet voor mij weggelegd, maar er was niettemin genoeg te beleven. Langs het fietspaadje dat evenwijdig aan de Diefdijk loopt zag ik bijvoorbeeld twee Lepelaars en hoorde een roepende Appelvink. Vlak na De Waaij gaat er een wandelpaadje naar links, waar ik wel vaker libellen ga zoeken. Vandaag vond ik er een prachtig Landkaartje, een vlindersoort die we hier niet veel tegenkomen in de streek. Ook Klein Geaderd Witje, Groot Koolwitje en Bont Zandoogje vlogen er, en van de libellen Vuurjuffer, Azuurwaterjuffer en Variabele Waterjuffer. Die laatste twee waren nog jaarsoorten.
De Kale Jonker staat alweer overal te bloeien.
In de uiterwaarden was de Zilverplevier weer nergens te bekennen. Ook de Kleine Geelpootruiter lijkt nu eindelijk vertrokken te zijn. Wel liepen er naast het gewone spul wat Oeverlopers en Groenpootruiters. De beide Roodborsttapuiten waren ook nog aanwezig, evenals de Grote Zilverreiger. Verder let ik dit jaar speciaal op planten. Vandaag waren er alweer veel bloeiende Kale Jonkers, Groot Streepzaad, Moeraskartelblad en Gele Morgenster. En zo werd het een dag met van alles wat, een all round natuurdag zogezegd.
Klein Geaderd Witje op Fluitenkruid.
Variabele Waterjuffer, met uitroeptekens op z'n borststuk.
Gemengd huwelijk.
Een van de twee Lepelaars van Acquoy.

1 opmerking: