dinsdag 12 mei 2015

11-05-2015: Vlinders en libellen zoeken op de Hoge Veluwe

Een Dodaars in zomerkleed liet zich mooi fotograferen op een van de vennetjes.
Het zou vandaag prachtig weer worden en Cilja en ik hadden nog een dagje onze handen vrij omdat hondje Chico in de kennel logeerde, dus besloten we om vandaag vlinders en libellen te gaan zoeken op de Hoge Veluwe, een plek waar we vroeger vaak kwamen, maar de laatste jaren is er een beetje de klad in gekomen.
Om elf uur waren we ter plekke bij de ingang Schaarsbergen en bij de eerste stop die we maakten hoorde ik zowel de Bonte Vliegenvanger als de Fluiter zingen, en die laatste was een jaarsoort. Een Groot Koolwitje en de eerste van zeven Citroenvlinders meldden zich.
Het Groentje, een prachtig vlindertje en tevens qua vlinders het hoogtepunt van ons uitstapje.
Het moet gezegd dat het niet meeviel wat er zoal aan vlinders vloog. Bij ons favoriete vlinderplekje, waar we in de loop der jaren al veel bijzondere soorten hebben gezien, was alles nog kaal en dor en we vonden er alleen een Groentje, waarmee we overigens wel blij waren. Het is een ontzettend mooi vlindertje en bij ons in de streek zie je ze niet. Ook qua vogels viel het vandaag wat tegen. Geen Boomleeuwerik, Boomvalk, Raaf, Kruisbek of Wespendief, die ik allemaal nog moest hebben voor de jaarlijst. Wel veel Veldleeuweriken, Roodborsttapuit, Boomklever, Kuif- en Zwarte Mees en Geelgors, ook leuk natuurlijk. En van de vlinders nog Hooibeestjes, Kleine Vuurvlinders en een Sint-Jacobsvlinder.
Nee, het hoogtepunt van de dag kwam uit de libellenhoek vandaag.
Maanwaterjuffer, een gloednieuwe soort voor ons!
Nadat we bij restaurant de Koperen Kop een bakkie hadden gedaan, liepen we de landschapstuin in, waarin een ven ligt waar altijd veel libellen en juffers zitten. Ik sloeg lekker aan het fotograferen en zag Vuurjuffers, Viervlekken en Bruine Winterjuffers, en ook een heleboel van die blauwe staafjes die je meestal eerst moet fotograferen voordat je ze op naam kunt brengen. Toen ik een paar van mijn foto's bekeek, zag ik op S1 een half maantje en twee horizontale streepjes, en dat was, meende ik, hét kenmerk voor Maanwaterjuffer, een soort die ik nog nooit had gezien! Thuis meteen gecheckt met de foto's en het boek erbij en jawel: ik had een heleboel Maanwaterjufferfoto's gemaakt.
En nog een, van de achterkant bezien.
Het spreekt vanzelf dat deze soort onze dag qua soorten helemaal goed maakte. Toen ook een Dodaarsje in zomerkleed zich nog leuk liet fotograferen, was ik qua soorten/fotografie toch helemaal tevreden. We bezochten verder nog het beeld van de Raadsman van Mendes da Costa, waaraan wij erg mooie herinneringen bewaren. En zo werd het een heerlijke dag op de Hoge Veluwe, ondanks dat er best nog wat meer vlinder- en vogelsoorten op de lijst hadden mogen staan.
Bruine Winterjuffers in love.

1 opmerking:

  1. Het lijkt wel of je nu alles tegelijk overal ziet maar wel ontzettend mooi.

    BeantwoordenVerwijderen