vrijdag 1 mei 2015

01-05-2015: Paapjes en een Zomertortel in de regio

Zomaar twee Paapjes in de regio!
Vanmorgen om kwart over zes zat ik alweer op de fiets. Mijn doel was de Gasthuisweg bij Asperen, want stadsgenoot Kees Dekker had daar onlangs een Paapje gefotografeerd. Nu schatte ik de kans dat het beestje was blijven hangen niet erg groot in, per slot van rekening was het vast een doortrekker, maar je kunt het altijd proberen, nietwaar.
Ik keek eerst even bij Lappenheide, waar niets nieuws was te zien, behalve dat er twee Oeverlopers rondstapten, dus vervolgde ik snel mijn weg over de Meerdijk en dan bij Asperen linksaf en de Detsteeg in. Het landschap hier was onverwacht fraai: ruige extensief beheerde stukken land met veel kruiden en dientengevolge ook weidevogels als Grutto, Scholekster, Graspieper en Kievit.
Ook een Tapuit hield zich op langs de Gasthuisweg.
Ik herkende de plek waar Kees zijn foto's had gemaakt, maar geheel volgens verwachting was daar geen Paapje meer te bekennen. Echter, even verderop zat er ineens een groepje van een stuk of zeven Gele Kwikstaarten in de bomen en op de weg. Dat is altijd genieten, en terwijl ik ze checkte op Noordse Kwikken en ze probeerde te fotograferen, viel mijn oog ineens op een Tapuit, die rustig op een paaltje zat. Hopla, een jaarsoort! De kwikken hielden me lekker bezig, maar ik slaagde er niet in eentje fatsoenlijk op de plaat te krijgen. Maar toen ik er een met de kijker volgde, bleef mijn blik haken aan een vogeltje dat op een draadje zat: een Paapje! Even later bleken er zelfs twee te zitten. Een prachtige soort, die al jaren in aantal afneemt en die ik in mijn regio geloof ik nog niet eerder had gezien.
En ook nog een Zomertortel. Het kon niet op vanmorgen!
Na een tijd genieten en het maken van wat foto's fietste ik terug naar de Nieuwe Zuiderlingedijk om daar verder te vogelen. Op het tweede gedeelte zong ineens weer 'mijn' Cetti's Zanger. Ik fietste even naar de ouwe plek van 2012, omdat ik daar ook weleens Zomertortels heb gezien. En verdraaid, bovenin een van de dode bomen zat er een te zingen! Wat een heerlijk gehoor, het getoerrr van deze tortel en wat een geluk dat hij er ook dit jaar weer is, want er worden er helaas nog steeds heel wat afgeknald in onbeschaafde landen als Malta.
Terug fietste ik over het Appeldijkje, waar nog een mooie man Gekraagde Roodstaart zat te zingen. Zo werd het weer een prachtig ochtendje met drie jaarsoorten.
Een Blauwe Reiger in broedkleed poseerde in het slootje langs het kasteelbos van Heukelum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten