vrijdag 24 april 2015

24-04-2015: Even naar Everdingen

Vandaag wilde de Rietzanger wel op de foto.
Vanaf morgen wordt het minder goed weer, dus ik nam het nog even waar vanmorgen. Om half zeven vertrok ik per fiets richting de uiterwaarden van Everdingen, waar nog wel wat jaarsoorten te halen vielen. Onze Leerdamse Koekoek (die we 's morgens vroeg vaak vanuit de slaapkamer horen roepen) is ook weer terug, want hij zong langs de Horndijk. Ik nam weer het fietspaadje dat evenwijdig loopt aan de Diefdijk, omdat deze laatste nog steeds is afgesloten in verband met werkzaamheden. Bij de eerste twee plasjes hoorde ik zowel een Nachtegaal als een Cetti's Zanger zingen. De laatste zong tweemaal zijn riedel. Het wordt zo onderhand een normale soort bij ons in de streek en ik verwacht hem binnen afzienbare tijd als dakterrassoort te kunnen scoren.
Ik fietste flink door zodat ik wat tijd zou hebben om de uiterwaarden uit te pluizen, maar het werd steeds mistiger en bij De Waaij moest ik in de remmen voor een zingende Gekraagde Roodstaart. Dat vond ik erg leuk, want die kom ik in onze streek maar weinig tegen.
Ook de Rietgors deed weer flink zijn best.
Ik kreeg de roodstaart even mooi in beeld, en wat zijn het toch een prachtige vogeltjes! Op zijn vaste plek zong de Cetti's Zanger van De Waaij en hier rinkelde ook een Sprinkhaanzanger. Pas aan het einde van de Diefdijk volgde mijn eerste jaarsoort: een zingende Tuinfluiter. Bij de uiterwaarden zat er nog een te fluiten.
Ik arriveerde om kwart over zeven bij de uiterwaarden en alles zat potdicht met mist. Maar gelukkig heeft de zon al flink wat kracht en tegen acht uur was het hele gebied te overzien. De eenzame Grote Zilverreiger zat nog steeds in z'n vaste plasje langs de dijk. Er zongen Koekoek, Grasmus, Sprinkhaanzanger, Kleine Karekiet en Tuinfluiter en natuurlijk Rietgors en Rietzanger, die allebei graag op de foto wilden vandaag.
Ik liep weer om het gebied heen en zag dat de Kleine Geelpootruiter nog altijd present was; hij struinde aanvankelijk tussen de Kluten, maar vloog na korte tijd naar de overkant, om daar te verdwijnen. De gisteren gemelde Bosruiters en Dwergmeeuwen waren helaas niet meer aanwezig. Wel vond ik uiteindelijk twee mooie Zwarte Sterns, die ook een jaarsoort waren.
Nogmaals de Rietzanger.

1 opmerking: