dinsdag 14 april 2015

14-04-2015: De zomervogels komen los

De Kieviten bij Lappenheide zijn nu op hun mooist.
Voor vogelaars is dit een van de leukste perioden van het jaar: de zomervogels komen terug en ieder tochtje dat je maakt levert wel weer een of meer jaarsoorten op. En ook qua doortrekkers en zeldzaamheden is er van alles mogelijk. Het is dus zaak veel in het veld te zijn. Vandaar dat ik vanmorgen om half zeven al op de fiets zat om een tochtje door de streek te maken. Ik koos voor de Nieuwe Zuiderlingedijk. Net buiten Leerdam zong de eerste Blauwborst van de dag al langs de Linge. Langs de dijk was het aanvankelijk erg druk met auto's, zodat ik maar een stukje ging lopen. Hierbij stootte ik een Purperreiger op, mijn eerste van het jaar. Erg leuk. Zomerzangers als Zwartkop, Fitis, Tjiftjaf en Rietzanger waren alweer sterk vertegenwoordigd.
Reeën nabij Acquoy.
Ik fietste eerst door naar Vogelswerf, waar ik bij het bankje een tijdje keek en wachtte tot het meeste verkeer was vertrokken. Toen fietste ik rustig terug, maar niet nadat er zes Kemphanen over me heen waren gevlogen. Vlakbij de plek waar ik had staan wachten vond ik mijn eerste zingende Nachtegaal van het jaar. Het is een vaste plek, waar ik ze al jarenlang hoor. Een stukje verder nog een jaarsoort: mijn eerste Sprinkhaanzanger van het jaar! Via de Langendijk reed ik naar Acquoy. Ik zag een groepje van drie Reeën en in Acquoy zaten de twee Steenuiltjes lekker in het zonnetje. Bij Lappenheide liep een Ooievaar in het land. Enkele Grutto's waren nog aanwezig, waaronder een erg mooi uitgekleurde IJslandse Grutto. Opvallend is dat er momenteel weinig slikjes aanwezig zijn bij Lappenheide. Te weinig voor de Kleine Plevieren en de Kluten, zo lijkt het, die niet (meer) aanwezig waren. Jammer.
Wat zijn Kieviten toch prachtige vogels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten