zondag 8 februari 2015

08-02-2015: De eenden zijn nu op hun mooist

Wat zijn mannetjes Wintertaling toch prachtige vogels!
Het liefst zou ik, als redelijk fanatiek twitcher, ook naar het hoge noorden van dit land afreizen om de Grijze Junco aan mijn Nederlandse lijst toe te voegen, maar om diverse redenen gaat dat op dit moment niet lukken. Vanmiddag ben ik er toch even tussenuit gegaan om een klein fietsrondje te maken langs Lappenheide, Acquoy, Fort Asperen en via de dijk weer terug naar Leerdam. Het waaide stevig, maar de zon scheen en die stond perfect voor het fotograferen van eenden bij Lappenheide. Want die zijn nu op hun allermooist!
Een klein groepje Wintertalingen trok zich niets van mijn aanwezigheid aan vanmiddag.
Zo kon ik genieten van Slob-, Kuif- en Krak- en Wilde Eenden, Smienten en Wintertalingen en was er één Bergeend aanwezig. Een klein groepje Wintertalingen zat precies in de goede hoek, lichttechnisch gezien, en trok zich niets van mijn aanwezigheid aan. Dat werd even lekker fotograferen, want sjongejonge, wat zijn het een mooie vogels! Gelukkig blijken de foto's heel aardig te zijn gelukt, in ieder geval zijn het mijn beste Wintertalingfoto's tot nu toe.
Ik reed langs de Steenuilenplek bij Acquoy, maar die waren niet thuis vandaag. Wel liepen er op het weilanden veel ganzen: Grauwe -, Grote Canadese -, Kol- en twee Brandganzen. Langs de Langendijk vloog een groep van zeker 150 Kramsvogels rond. Ook in de buurt van Lappenheide had ik al een groepje gezien.
Het vrouwtje Wintertaling is een stuk eenvoudiger gekleed dan het mannetje.
Ik heb nog speciaal mijn best gedaan om een IJsvogel te vinden, dat zou toch eerdaags eens moeten lukken, maar die waren weer niet te vinden. Geen jaarsoorten vandaag, maar dat gaf niet zo. Ik was blij met mijn Wintertalingfoto's.
En nog een paar plaatjes van vanmiddag.

2 opmerkingen: