woensdag 4 februari 2015

04-02-2015: Mariënwaard

De Boomkruipers waren druk aan het zingen en nestplaatsen aan het zoeken.
Er was prachtig rustig en zonnig weer voorspeld, een mooie dag dus voor een wandeling. Ik treinde het korte stukje naar Beesd en maakte daar vanmorgen een lange wandeling door het gebied de Mariënwaard. Het was inderdaad heerlijk weer. Er stond geen zuchtje wind, het was zonnig en het had licht gevroren, zodat er een laagje rijp op de velden lag. En de vogels waren helemaal in de voorjaarsstemming. Grote Bonte Spechten roffelden, Groene Spechten lachten, Boomkruipers zongen volop en ik zag een paartje bezig om een geschikte nestholte te zoeken. Ook de Boomklevers waren erg luidruchtig.
Ik zag weer eens een paar Matkopjes en ontzettend veel Staartmezen. Ook de lijsterachtigen waren goed vertegenwoordigd in de vorm van Merels, een Grote Lijster tussen de Spreeuwen op een weiland en groepjes Kramsvogels en Koperwieken.
Nog even en de mannetjesmerels zijn weer op hun mooist!
Ook het aantal Hazen viel op, maar liefst negen stuks zaten in kleine groepjes op het land. De Ree was nog een jaarsoort, en er stond een groep van acht te grazen aan een bosrandje. Op het landgoed zelf vond ik nog een Konijn. Hier lette ik extra goed op, want een week geleden was hier nog een Hop gemeld. Van de beschrijving werd ik niet direct wildenthousiast, maar een Hop is toch vrij eenvoudig te herkennen, het gebiedje is er geschikt voor (huisjes, schuurtjes, bomen, veldjes, tuinen, een stukje bos) en je weet maar nooit.
Helaas, ik vond geen Hop. Wel zag ik op de terugweg vanuit de trein nog drie Zwarte Zwanen op een berijpt weiland zitten, wat een mooi gezicht was.
Vandaag was de eerste keer dat ik een Koperwiek enigszins fatsoenlijk voor de lens kreeg. Schuwe beesten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten