maandag 5 januari 2015

05-01-2015: Voorjaarstekens

De Grote Gele Kwikstaart, altijd een leuke vogel om tegen te komen.
Vanmorgen vroeg hoorde ik alweer de eerste Merel van het jaar zingen. Kort weliswaar, maar toch. En toen ik wat later naar buiten stapte, kwam er een roepende Grote Gele Kwikstaart over me heen vliegen, een leuke jaarsoort. Dat was een goed teken. Dus besloot ik om half twaalf even naar het kasteelbos van Heukelum te lopen, in de hoop op nog wat jaarsoorten. Al snel hoorde ik een Heggenmus roepen, die ik later in het bos ook te zien kreeg. Twee paar Futen waren alweer aan het baltsen in de Linge, ook die hebben het voorjaar in de kop. Ik zag een paar Fazanten en een Zanglijster, beide nieuw voor de jaarlijst. In het boomgaardje bij de beeldentuin zaten minstens 40 Merels te snoepen van op de grond gevallen appels.
Langs het kasteelbos loopt een slootje en daarop liep alweer een Grote Gele Kwikstaart. Ik kon twee plaatjes van 'm maken, maar veel is het niet geworden. Nou ja, hij staat er in ieder geval herkenbaar op. In het bos zelf liet de Boomklever zich zien en roffelde een Grote Bonte Specht af en toe, een duidelijk voorjaarsteken. Ook genoot ik van een clubje Staartmezen.
Op de terugweg nog een verrassing: in het boomgaardje met de Merels zat nu een Goudvink te roepen! Een erg leuke soort voor de streek (en niet alleen voor de streek).
Roepende Boomklever in het Heukelumse kasteelbos.

1 opmerking: