zondag 4 januari 2015

04-01-2015: Leuke vogels vlakbij huis

De Groene Specht werkte vandaag lekker mee!
Ik heb me voorgenomen om dit jaar veel te gaan vogelen in mijn eigen streek. Per fiets, bij voorkeur, dat is immers nog gezond ook. Of er van dat voornemen veel terecht gaat komen weet ik niet, maar vandaag heb ik alvast mijn tweede fietstochtje van het jaar gemaakt. Maar laat ik bij het begin beginnen, want vannacht hoorde ik 'onze' Bosuil weer eens roepen, en deze keer was dat extra leuk omdat -ie een jaarsoort was.
Om een uur of half twaalf stapte ik op de fiets om deze maal eens noordwaarts te gaan, door de polders Loosdorp, Hoogeind, Middelkoop en Neder-Heicop. Ik was nauwelijks op weg of ik zag een Gaai op de grond zitten, die nog een jaarsoort was, dus ik stopte even om te kijken. Toen zag ik dat vlakbij de Gaai een Groene Specht op de grond zat te fourageren. Nu is de Groene Specht een van de mooiste vogelsoorten die we hier in de streek hebben, en gelukkig is hij redelijk algemeen, maar ik had 'm nog nooit voor de lens gekregen. Tot vandaag! De specht had me niet in de gaten en elke keer als hij geconcentreerd in de grond aan het poeren was sloop ik een klein stukje dichterbij, tot ik leuke plaatjes kon maken.
Even de oogjes dicht en genieten van het zonnetje.
Het lukte me om een aantal leuke foto's te maken van de Groene Specht, en daar was ik erg blij mee. Ik ging verder en vond de Ringmus, die ook een jaarsoort was. Tussen de vele Knobbelzwanen zaten helaas geen Kleine vandaag, maar tussen een grote groep Kolganzen vond ik wel vier erg mooie Toendrarietganzen en die zien we ook niet al te vaak in de streek. Verder veel Buizerds, Kramsvogels en Torenvalken vandaag en ook weer aardig wat Grote Zilverreigers. Qua jaarsoorten vond ik nog een Putter en een Matkop en ook zag ik nog een Ooievaar rondstappen op een weiland. Om drie uur was ik weer thuis, een tevreden vogelaar.
Ai!
Hij heeft me eindelijk in de gaten!

1 opmerking: