dinsdag 2 september 2014

02-09-2014: Uurtje Lappenheide

Een mannetje Blauwe Glazenmaker. Had ik nog niet eerder voor de lens gehad.
Vanmiddag ben ik er met het mooie weer even tussenuit gegaan naar Lappenheide, om te zien of er toevallig nog leuke vogels waren neergestreken of dat er nog libellen en vlinders te fotograferen waren.
Om met dat eerste te beginnen: er vloog direct al een IJsvogel langs me heen, en die had ik hier nog niet eerder gezien. De IJsvogel kwam later nog twee of drie keer langs. Een Grote Zilverreiger stapte rond aan de rand van de plas, waar ook 100+ Kieviten zaten. Drie Huiszwaluwen vlogen over.
De Steenrode Heidelibel werkt wel erg vaak en goed mee dit jaar!
Ik liep een stukje het struinpad op. Na een klein stukje hoorde ik ineens een tikkend geluidje: Moerassprinkhanen! Leuk, want ik had ze hier nog niet eerder en bovendien was de Moerasspringer nog een jaarsoort. Na een paar Paardenbijters en Steenrode Heidelibellen ging er ineens een grote libel in een boom vlakbij me hangen. Een mannetje Blauwe Glazenmaker! Het vrouwtje had ik al tweemaal kunnen fotograferen, maar het mannetje nog niet. Dat was dus een buitenkansje. Ik vond ook nog een Bruine Glazenmaker, maar toch viel het aantal libellen wat tegen.
De Blauwe Glazenmaker op z'n rug gezien.
Ook voor wat betreft de vlinders was het rustig. Een Bont Zandoogje, twee Atalanta's, een Kleine Vos, twee Klein Geaderde Witjes en een gering aantal ongedetermineerde witjes. De vele regen van de afgelopen augustusmaand heeft de vlinder- en libellenstand vast geen goed gedaan.

2 opmerkingen:

  1. geweldig dit moet wel een heel mooi gebied zijn ik kom het steeds meer tegen,de libelles staan er prachtig op.

    BeantwoordenVerwijderen