dinsdag 13 mei 2014

13-05-2014: Eindelijk droog

De vetbollen zijn in trek, ook bij de Pimpelmees.
Na vier of vijf achtereenvolgende dagen regen, wind en meer ellende was het vandaag eindelijk weer eens droog en zo af en toe kwam de zon zowaar tevoorschijn. Hoogste tijd dus om op pad te gaan en mijn nieuwe fototoestel verder te testen. Vanmorgen fotografeerde ik wat op ons dakterras, waar de vetbollen, die de hele winter lang door de vogels zijn genegeerd, nu ineens vreselijk in trek zijn bij de vogels die een nest jongen hebben groot te brengen. De hele dag scharrelen er Huismussen rond, Kool- en Pimpelmezen hangen om de haverklap aan de bollen, evenals een paar Kauwtjes, die voor de gelegenheid net doen of ze reuzenmezen zijn. De Turkse Tortels komen vervolgens de restjes die op de grond vallen oppeuzelen en de Eksters eten het oude brood op.
Oog in oog met de Variabele Waterjuffer.
Vanmiddag besloot ik naar de Koornwaard te gaan om te zien of ik daar nog wat libellen en vlinders kon vinden om op te oefenen. Ik was nog niet bij Heukelum of het wolkendek sloot zich weer en de wind trok aan, maar daar trok ik me niets van aan. Langs de oude Zuiderlingedijk had ik meteen al een zingende Bosrietzanger, een jaarsoort. Ik liep eerst een stukje het gebied in vanuit de ingang aan de noordzijde, en daar vond ik een Variabele Waterjuffer waarop ik de macrofunctie van mijn toestel eens lekker kon testen, want die bleef mooi zitten. Maar bij de zuidelijke ingang was meer te beleven. De Cetti's Zanger is nog steeds aanwezig en liet zich regelmatig horen. Ik vond meerdere Variabele Waterjuffers, mijn eerste Lantaarntjes van het jaar, een Bruine Korenbout en een Grote Roodoogjuffer. Van de vlinders niet veel meer dan de drie 'gewone' witjes.
Variabele Waterjuffer.
Er vloog een Purperreiger over, altijd leuk, en ik voegde wat plantensoorten aan de jaarlijst 2014 toe. Ook probeerde ik mijn fototoestel uit op een Gewone Pendelvlieg, en dat lukte goed. Met mijn vorige toestel was het fotograferen van (zweef)vliegen nogal een crime, maar met mijn nieuwe kan ik dat ook weer eens wat vaker doen.
Gewone Pendelvlieg.

1 opmerking:

  1. wat heerlijk z.on nieuw toestel uitproberen er duikt iedere keer weer een andere mogelijkheid op. maar mooi die variabele waterjuffers en de zweefvlieg staat er ook heel mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen