woensdag 30 april 2014

30-04-2014: Rondje door de streek

Kievit bij Lappenheide.
Vanmiddag maar weer eens een eind door de streek gefietst, op zoek naar vogels, vlinders en libellen. Het werd een erg leuke, gevarieerde tocht. Ik begon weer bij Lappenheide, maar niet nadat ik net buiten Leerdam al een mannetje Oranjetipje tegen het fraaie lijf was gelopen. Bij Lappenheide was de Oeverloper nog steeds aanwezig, de Ooievaars zaten op hun nest en tot mijn verrassing was er een mannetje Zomertaling aanwezig, de eerste keer dit jaar dat ik er hier een zag. Ook de Visdieven waren er weer en uiteraard Grutto's, Kieviten, Kluten, Kleine Plevieren en Tureluurs.
Bij Acquoy zat de Steenuil zowaar weer eens in zijn favoriete boom.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk vond ik weer een Oranjetipje, en ook een Kleine Vuurvlinder, wat een leuke soort voor deze omgeving is. Ook vond ik er mijn tweede libellensoort van het jaar, de Variabele Waterjuffer. Op het tweede stuk vlogen vier Buizerds en een Bruine Kiekendief over en vond ik mijn eerste Sprinkhaanzanger van het jaar. Op de terugweg hoorde ik er op een andere plek nog een.
Bruine Korenbout, nog helemaal vers.
Leuk waren ook twee Sperwers, twee Grote Lijsters en drie zingende Nachtegalen. Op het bankje bij Vogelswerf gezeten zag ik dat ze daar aan de overkant van de Linge vlotjes voor Zwarte Sterns hebben gemaakt en... er vlogen er zeker zeven rond, wellicht meer. Leuk! Er kwam ook een Purperreiger over me heen gevlogen en een onvolwassen Zwarte Zwaan zwom aan de overkant van het water langs de oever.
Vrouwtje Wilde Eend bij Lappenheide.
Tenslotte nog even de Koornwaard in gelopen. De Cetti's Zanger zit er nog steeds en gaf een paar riedels ten beste. Ik vond er mijn eerste Grote Roodoogjuffer van het jaar en bovendien tenminste drie stuks van de Bruine Korenbout, waarvan een exemplaar zich mooi liet fotograferen. Het was weer een heerlijk middagje.

1 opmerking:

  1. Z,on rondje door de streek geeft toch wel een heerlijk gevoel,vooral als je zoveel tegenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen