donderdag 27 maart 2014

27-03-2014: Twee leuke waarnemingen

Rond de middag fietste ik nog even naar Lappenheide om te zien of daar alweer wat actie was in de vorm van arriverende zomervogels. Toen ik op de fiets stapte, vloog er ineens een grote gele vlinder over me heen en verder langs de Zuidwal: onmiskenbaar een mannetje Citroenvlinder, een soort die ik hier nog maar eenmaal eerder zag in de streek! Ik volgde de vlinder op de fiets en kwam langszij toen hij heel even ging zitten, maar tijd om mijn fototoestel te pakken was er niet, want het Citroentje vloog met een flinke vaart verder en bleef vliegen.
Bij Lappenheide was er nog niet veel verandering in de vogelstand. Wel waren er weer een paar mooie IJslandse Grutto's tussen de 'gewone' Grutto's. Ik bleef een halfuurtje staan, maar omdat er verder weinig gebeurde keerde ik om en wilde naar huis fietsen. Juist op dat moment viel mijn oog op een verre roofvogel. Ik richtte de kijker en had mijn eerste (wijfje) Bruine Kiekendief in beeld! Toch nog succes.

1 opmerking: