woensdag 26 maart 2014

24 t/m 26-03-2014: Een uitje naar Almen

Het pontje bij Olburgen
De afgelopen dagen zijn Cilja en ik er even tussenuit geknepen, en wel naar het plaatsje Almen, tussen Zutphen en Lochem. Dat is een heerlijk rustig dorpje en je kunt er lekker wandelen. Het weer zat ook erg mee, dus we waren vaak buiten te vinden. Het was geen hardcore vogelen, maar gewoon lekker relaxed kijken en wat fotograferen. Vanaf Dieren reden we binnendoor, namen het pontje bij Olburgen en via Steenderen en Vorden kwamen we uiteindelijk in Almen terecht, waar ons hotel, De Hoofdige Boer, leuk gelegen was tegenover een klein parkje en tegenover de kerk, waar in een nis regelmatig Kerkuilen huizen, maar helaas vanaf het afgelopen jaar niet meer.
Het Maarts viooltje bloeide tegenover ons hotel.
We wandelden een aantal uren vandaag en genoten van allerlei soorten als Boomklevers, zingende Kool- en Pimpelmezen en Roodborsten, Witte Kwikstaarten en bloeiende plantjes als het Maarts Viooltje, Gele Dovenetel en Vingerhelmbloem.
We kwamen oog in oog te staan met een Rosse Woelmuis, die zich helaas net niet liet fotograferen en we kwamen een zeer tamme Ringmus tegen, een vogelsoort die ik nog nooit fatsoenlijk voor mijn lens had gekregen, dus ik nam de gelegenheid te baat om flink wat foto's te maken van dit exemplaar.
Tam Ringmusje!
En even later op een hekje.
Hoewel het meestal zonnig was, vonden we tijdens ons verblijf slechts één vlinder, een Atalanta, naast ons hotel. Leuk waren verder nog een Grote Zilverreiger bij het riviertje de Berkel en een overvliegende Ooievaar bij ons hotel, die later vlakbij een nest bleek te hebben op een boom waar de kruin uit gezaagd was.
Zicht op Almen, de velden zijn berijpt.
De volgende ochtend stond ik om zes uur naast mijn bed om een ochtendwandeling te maken. Het had gevroren en ik geloof dat het voor het eerst was deze winter (nou ja, het is natuurlijk al voorjaar), dat ik rijp op de velden zag. Het was wel helemaal helder en vrijwel windstil, zodat het een fraaie ochtend werd. Ik liep naar landgoed Velthorst, ten zuiden van Almen. Onderweg zong er een Zwarte Roodstaart op het dak van een boerderij, en dat was een jaarsoort. In het bos zelf hoorde ik een Zwarte Specht roepen, kwam ik Kuif- en Zwarte Mezen tegen en een Appelvink en ook... mijn eerste zingende Fitis van 2014! Dat was erg leuk.
Bloeiende Bosanemonen.
Toen ik tegen ontbijttijd weer terug naar het hotel liep hoorde ik een Geelgors zingen, kwam ik de Grote Zilverreiger weer tegen en vlogen er twee Buizerden en een Ooievaar over me heen.
Na het ontbijt ging Cilja nog even lezen en ik maakte nog een korte wandeling tegenover het hotel, waar een bebost stukje land was met een watertje erbij. Hier hoorde ik mijn derde en laatste jaarsoort van het uitstapje, namelijk de Vuurgoudhaan. Ook waren er wat Koperwieken aanwezig.
Toen het rond een uur of half elf wat opwarmde, reden we naar Landgoed Ehzerwold, waar we hoopten Citroen- en andere vlinders te vinden. Maar ondanks dat het erg lekker weer was, vonden de vlinders het blijkbaar toch nog te koud.
Koolmees aan de slagroom op het terras van Landgoed Ehzerwold.
Wel vonden we onze eerste Weidehommel van het jaar, veel bloeiende Bosanemonen, roffelde er een Zwarte Specht zonder dat we die te zien kregen en genoten we wederom van Boomklevers en allerlei gewone vogels. Toen we uitgewandeld waren zaten we een tijdje op het terras van Ehzerwold en merkten op dat een Koolmees zich tegoed deed aan slagroom uit een glaasje. Er scharrelde ook een tamme Vink rond, er kwam een clubje Kramsvogels overvliegen, een mannetje Sperwer zaaide paniek en er zat constant een Appelvink te roepen, die ik uiteindelijk ook even in beeld kreeg.
Tamme Vink.
Later die middag liepen we nog een rondje door de 'buitenwijken' van Almen, langs de vele bungalows die er fraai tussen het groen liggen, en genoten van allerlei gewone vogeltjes en bloeiende planten.
Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en na het ontbijt zijn we naar huis gereden.
Het waren een paar heerlijke dagen!







Pimpelmees inspecteert nestholte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten