woensdag 11 december 2013

11-12-2013: Er kan nog meer bij: Dwerguil!

Dwerguil met zojuist gevangen muisje. Foto: Wiegert Steen.
Het is een compleet waanzinnig vogeljaar, beste lezers. Wat moet ik er nog van zeggen? Steeds als je denkt: nu wordt het niet beter, dit was een mooie afsluiter voor 2013, blijkt dat er nóg meer in het vat zit. Gistermiddag werd er een Dwerguil gemeld uit een bos bij Lettele (dat ligt in Overijssel, iets ten oosten van Deventer; als je er nog nooit van hebt gehoord neem ik het je niet kwalijk). Een prachtige ontdekking van Mathijs Oosterhuis, die ik vandaag toevalligerwijs nog even tegen het lijf liep zodat ik hem er hartelijk voor kon bedanken. De Dwerguil was een nieuwe soort voor mij, niet alleen voor Nederland, maar ik had 'm nog nooit eerder gezien.
Gisteravond dus snel een afspraak met Wiegert gemaakt. Die zat in Wageningen, dus ging ik vanmorgen eerst per trein naar station Ede-Wageningen. Ik liep een halfuur vertraging op, maar om negen uur konden we onderweg naar Lettele, waar we rond tien uur aankwamen. Er was alweer een man of zeventig aan vogelaars, maar toen wij aankwamen was de uil nog niet gevonden, zodat wij ook maar gingen zoeken. Na een halfuurtje ontstond er ineens paniek en iedereen begon te rennen (gelukkig dezelfde kant op), zodat wij ook maar met de stroom meerenden. De Dwerguil was gevonden! Het duurde even voordat ik hem ook in beeld had, maar gelukkig mocht ik even door de telescoop van een andere vogelaar kijken, waarvoor dank! Toen kon er wat relaxter gezocht worden en jawel, daar zat het uiltje, met een muis in z'n klauwtjes. Wel achter allemaal takjes, zodat mijn compactcameraatje met autofocus onbruikbaar was, maar Wiegert heeft nog een aardige plaat kunnen maken, zoals je hierboven kunt zien.
We konden zo'n drie kwartier genieten van de Dwerguil. Wat is het een klein propje en wat is dat korte staartje grappig! Na zo'n drie kwartier verplaatste de vogel zich een metertje en nog een paar minuten later vloog de vogel dieper het bos in. Om tot het moment waarop ik dit schrijf niet te worden teruggevonden. Ik kan me voorstellen hoe erg de laatkomers balen... (Naschrift: later op de middag is de vogel toch weer teruggevonden!).
We gingen ook maar weer zoeken, vonden veel Kuifmezen en Zwarte Mezen en af en toe vloog er een groep Kruisbekken over. Maar het Dwerguiltje kwam niet meer tevoorschijn. We prezen ons gelukkig dat we er op tijd bij waren!
Vogelaars bij de Dwerguil. Hij is in beeld!

2 opmerkingen:

  1. Wat geweldig Jan dat jullie hem gelukkig wel gezien hebben jammer dat er weer iemand zijn geduld niet kon bewaren. maar wat staat ons de laatste dagen van het jaar nog meer te wachten?? want het lijkt dat het niet op kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg. Jullie hebben het er maar druk mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen