woensdag 25 september 2013

25-09-2013: Rondje streek

Asjemenou! Pas het tweede Bont Zandoogje ooit voor ons dakterras en nog verbaasd kijken ook als -ie op de foto gaat.
Terwijl het betere vogelwerk zich vandaag op de Maasvlakte afspeelde, met Arendbuizerd en Noordse Boszanger, Bladkoningen en Kleine Vliegenvanger, besloot ik maar een rondje door de streek te fietsen, want met het OV naar de Maasvlakte is nu eenmaal bijzonder lastig. Eerst bezocht ik Lappenheide, waar twee Grote Zilverreigers rondstapten en die had ik daar nog nooit eerder gezien. Leuk dus, evenals de 150+ Kieviten die er pleisterden, terwijl ook de Smient alweer zo'n twintig eend sterk aanwezig was. Opvallend waren ook de twaalf Aalscholvers en acht Blauwe Reigers, hoge aantallen voor dit gebiedje.
De Paardenbijter in vlucht. Oneindig geduld moet je daarvoor hebben met een camera als de mijne.
Ik fietste verder naar Acquoy, waar het Steenuilenpaar gezellig bij elkaar in de boom zat. Er kwamen vlinders op het fruit in de boomgaardjes af, zoals Atalanta's, Groot Koolwitje en Dagpauwoog. Al fietsend over de Langendijk passeerde mij een groepje van negen Kolganzen, hoog over me heen naar het zuiden. Dus die zijn ook alweer op trek...
Ik kwam vandaag toch weer bij de libellen uit, want bij een plasje langs de weg ging ik een stuk lopen en zag direct een Bruine Glazenmaker gaan zitten op een rietstengel. Aangezien ik die nog nooit eerder voor de lens heb gehad (het zijn namelijk ont-zet-tend schuwe beesten), zag ik mijn kans schoon. Ik volgde de glazenmaker en uiteindelijk, na heel, heel veel geduld, kwam -ie eventjes zowat naast me zitten, een beetje schots en scheef weliswaar, zodat ik eindelijk mijn eerste foto's van de Bruine Glazenmaker kon maken:
Mijn eerste foto ooit van de schuwe Bruine Glazenmaker. Geen superfoto, maar het is er een.
Er fourageerden ook veel Paardenbijters langs de oever, die vaak bleven stilhangen boven het water. Omdat ik nog nooit een geslaagde foto van een libel in vlucht had gemaakt, leek me dat ook een leuke uitdaging, en zowaar:
Sfeerplaatje met Paardenbijter.
Het was fijn dat het vrijwel windstil was vandaag, dat bracht wat sfeer in de foto's. Vind ik zelf. Ach, bedenk maar dat ik een toestelletje van niks heb en dan vind ik het toch een prestatie van mezelf dat ik deze plaatjes heb gemaakt.
Hopla, nog een Paardenbijter in vlucht.
Thuisgekomen wachtte er nog een verrassing. Cilja ontdekte een Bont Zandoogje op ons dakterras, pas de tweede ooit die bij ons kwam buurten. Die ging natuurlijk op de foto (zie hierboven), wat het diertje verbaasd toeliet. Het was een lekker natuurmiddagje.

1 opmerking:

  1. Maar Jan je hebt toch weer een mooie dag gehad als ik lees wat je allemaal gezien hebt,dat kan niemand je meer afnemen.

    BeantwoordenVerwijderen