dinsdag 9 juli 2013

09-07-2013: Bolgerijen

Het Groot Dikkopje liet zich veelvuldig zien.
Vanmorgen besloten Cilja en ik er even lekker uit te gaan met hondje Chico, die ook wel zin had in een leuke wandeling. We gingen naar Bolgerijen, een fraai en zeer rustig natuurgebied ten zuidoosten van Vianen. We zien er altijd veel insecten en het is eigenlijk de enige plek in mijn omgeving waar ik het Groot Dikkopje weleens tegenkom. Dat leuke vlindertje was ook vandaag prominent aanwezig en het liet zich een paar keer lekker op de plaat zetten.
Het Groot Dikkopje ging graag op de foto vanmorgen.
Er vlogen ook veel Klein Geaderde Witjes, een paar Klein Koolwitjes en één Bont Zandoogje, waarvan het de eerste keer was dat ik 'm hier zag. Qua soortenrijkdom was het niet echt geweldig met de vlinders, maar ik was blij met het dikkopje, dat nog een jaarsoort was.
Op vogelgebied genoten we van eenvoudige dingen als Knobbelzwanen met donsjongen, Witte Kwikstaarten, groepjes Kieviten, een roepende Buizerd, een Matkop en een Grauwe Vliegenvanger.
De Viervlek wilde ook best poseren.
Bolgerijen is ook altijd goed voor libellen. Ik vond Variabele Waterjuffers en Grote Roodoogjuffers, Bloedrode Heidelibellen en een Viervlek. Ook niet direct een serie soorten waarvan je zegt 'sjongejonge', maar de Viervlek wilde wel leuk op de foto en dat is ook wat waard.
Tenslotte waren er nog allerlei bloeiende plantjes die onze aandacht trokken, zoals Zwanenbloemen, Pijlkruid, Oranje Havikskruid en de uiterst fraaie Dauwnetel. Hieronder nog wat foto's van vanmorgen.
Oranje Havikskruid
Dauwnetel
Klein Geaderd Witje op Grote Kattenstaart
... en nog een foto van de coöperatieve Viervlek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten