donderdag 30 mei 2013

27 t/m 30-05-2013: Een paar dagen Bergherbos

Het was meteen kassa met een mooie Wespendief!
Zoals ieder jaar in mei gingen Cilja en ik ook nu weer een paar daagjes naar het heerlijke Hotel Montferland, gelegen middenin het Bergherbos. Het is een bos vol met leuke vogelsoorten die we in onze eigen streek niet of nauwelijks te zien krijgen. En als het een beetje meezit met het weer, is er ook op vlindergebied van alles te beleven. We hadden geluk: maandag de 27e en dinsdag de 28e was het eindelijk prachtig zonnig weer en de overige twee dagen verliepen ook grotendeels droog.
Onze eerste stop is traditiegetrouw op een grote open plek in het bos, op de grens van het bos, een ruig veldje vol Brem en andere struiken en stukjes akkerland. Op 27 mei waren we precies op tijd voor de vlinders, die waren net lekker opgewarmd en begonnen te vliegen. We liepen een stukje langs het fietspad dat min of meer langs de rand van het bos loopt (en deels erin). 
Bont Zandoogje
Natuurlijk vonden we Bonte Zandoogjes en Klein Geaderde Witjes, en er vlogen ontzettend veel Oranjetipjes, wat natuurlijk erg genieten was. Ook de Citroenvlinder was buitengewoon goed vertegenwoordigd, en Cilja vond de eerste van een drietal Landkaartjes. We vermaakten ons ook met wat plantjes, zoals de Wilde Akelei, een soort die ik nog niet op de foto had. De eerste 'Bergherbosvogels' dienden zich aan in de vorm van de Zwarte Mees en de Geelgors, die we allebei vaker zouden zien de komende dagen. Terug bij het parkeerplaatsje besloten we nog even te gaan zitten op een bankje daar. We zaten nog maar net toen Cilja weer eens een leuke soort voor me uit de lucht plukte: er kwam een Wespendief aangevlogen die vlakbij ons een paar rondjes draaide om daarna weer te verdwijnen. Zo, dat was een prachtige jaarsoort om mee te beginnen!
Citroenvlinder
We reden naar het hotel, waar we ons installeerden en op het terras, in het zonnetje gezeten, van een lekkere bak koffie met een kleine lunch genoten. Daarna ging ik nog een wandeling door het bos maken. Ik vond een Boterbloempje, een fraai overdag vliegend nachtvlindertje en toen ik bij een van mijn favoriete plekjes in het bos was aangekomen vond ik daar een zingende Fluiter, een roepende Zwarte Specht en de eerste Grauwe Vliegenvanger, van welke soort we er veel zagen deze dagen. Dit in tegenstelling tot zijn Bonte neefje, die we hier ook altijd zien, maar die deze keer niet wilde meewerken. Maar gelukkig had ik de Bonte Vlieg dit jaar al elders. Terug bij het hotel gingen we een lekker drankje drinken op het terras en zagen een Havik overvliegen en tegen de avond vlogen er nog twee Appelvinken over.
Landkaartje
Op 28 mei stond ik 's morgens om half zes al buiten om een lange wandeling te gaan maken. Ik vond drie Grauwe Vliegenvangers, waarvan met name één exemplaar zich prachtig en langdurig liet zien. Ook de Zwarte Mees, de Fluiter en de Geelgors waren weer present en tevens kon ik genieten van een zingende Boompieper, een soort die ik niet veel meer zie sinds ik niet meer vlakbij de duinen woon. Een zingende Vuurgoudhaan betekende weer een leuke jaarsoort en een poging op de Kuifmees in een stukje naaldbos leverde direct resultaat op, want ik hoorde er een roepen en even later kwam de Kuifmees prachtig in beeld. Ik vond ook nog een Grote Lijster, altijd leuk.
Een Havik cirkelde regelmatig boven het terras van ons hotel
Terug bij het hotel vloog er geheel onverwachts een Zomertortel langs ons balkon en landde er een fraaie Goudvink in de struiken tegenover onze kamer. Ook kwam de Havik weer een kijkje nemen.
Na het ontbijt vertrokken Cilja en ik naar een plek in de omgeving van Azewijn, waar enkele dagen geleden een paar Europese Kanaries was gemeld. Vanwege de zeldzaamheid van de vogel in deze streek zal ik de exacte locatie hier niet vermelden. Onderweg stuitten we op twee Patrijzen die over een kale akker liepen en zich lieten fotograferen. Helaas zijn de foto's niet geweldig geworden.
Het mannetje Europese Kanarie liet zich prachtig zien.
Tot onze grote verrassing was het mannetje Europese Kanarie snel gevonden. Ik wist niet eens of de vogels er nog zaten, omdat er de afgelopen dag of drie geen meldingen meer waren geweest. Maar we liepen er nog maar net toen ik een vogel hoorde roepen en even later mooi in de kijker kreeg. Vooral het mannetje liet zich langdurig zien, het vrouwtje zagen we slechts een enkele maal. Er vloog ook hier weer een Wespendief over, een Braamsluiper zong en een Groenling liet zich fotograferen.
Een mannetje Groenling wilde wel op de foto
Na een tijdje genieten van de kanaries en de andere vogels hier, reden we naar de Omsteg om bij het plasje te kijken. Hier vloog één Zwarte Stern met een aantal Visdieven boven het water en ook de Huiszwaluw was hier aanwezig. Een Spotvogel zong vanuit de struiken langs de plas. En op vlindergebied was het ook hier weer genieten van vele Oranjetipjes, die zich bovendien mooi lieten fotograferen, een Citroenvlinder en een paar Klein Geaderde Witjes. Toen we uitgekeken waren, reden we naar Huis Bergh te 's Heerenberg, een vaste plek tijdens onze bezoeken aan Montferland. Er lagen alweer drie Roodwangschildpadjes te zonnen langs de oever van de slotgracht en ook hier weer vlinders: Oranjetipjes, Dagpauwoog en Klein Geaderd Witje met name.
Mannetje Oranjetipje langs de Omsteg bij Azewijn
Terug bij Hotel Montferland, een plaats die overigens een absolute aanrader is voor natuurliefhebbers vanwege zijn schitterende ligging op een heuvel middenin het soortenrijke Bergherbos en het feit dat je er heerlijk kunt eten, scoorden we nog het enige Boomblauwtje van de trip, maakte ik nog een lange wandeling waarbij ik Roodborsttapuit en Grasmus aan de triplijst toevoegde, kwam er een Appelvink in een boom aan het terras zitten en hoorden we 's avonds de Zwarte Specht weer klaaglijk roepen vanuit het bos beneden ons.
Dagpauwoog te 's Heerenberg
We hadden twee prachtige dagen gehad, qua weer, en de 29e viel het daarom toch wel weer wat tegen dat de kou en de nattigheid terug waren van heel even weggeweest. Hoewel het achteraf toch een groot deel van de dag droog was. Ik maakte een paar lange wandelingen door het bos, waarbij ik weer de gebruikelijke soorten zag en hoorde en de Gekraagde Roodstaart aan de lijst wist toe te voegen. We reden een eindje door de streek en kwamen uiteindelijk in de buurt van Stokkem bij het zandverstuivinkje terecht, waar ik hoopte op de Raaf, die zich nog steeds niet had laten zien, terwijl hij in dit gebied normaal gesproken toch graag meewerkt aan een plekje op mijn jaarlijst. Maar helaas, ook hier was hij niet te vinden en een lange middagwandeling leverde ook geen Raven op.
Een Houtduif te 's Heerenberg wilde wel fotomodel zijn
Toen ik vanmorgen wakker werd was het heiig buiten en ik had niet veel zin in een ochtendwandeling. Ik had het hele bos meermalen doorkruist en geen Raaf gevonden, en die was de enige jaarsoort waarop ik nog kon rekenen in het Bergherbos. Maar zie: na het douchen ging ik een minuut of tien op het balkon staan, hoorde van ver een Raaf krassen en even later kwamen er maar liefst vijf Raven roepend langsgevlogen! En zo kwam het op het nippertje nog helemaal goed en had ik de volle buit binnen. Het waren weer heerlijke natuurdagen in het Bergherbos.

1 opmerking:

  1. Ja als dit geen heerlijke dagen zijn hier mag je wel een gouden rand om doen,dit is niet te geloven ,zoveel mooie ontmoetingen in een paar dagen.

    BeantwoordenVerwijderen