zaterdag 6 april 2013

06-04-2013: Een klein beetje lente

Een van de aanwezige Tureluurs liet zich leuk fotograferen.
Ik ben de laatste tijd het huis niet uit te slaan met dat kouwe rotweer, maar vandaag hield ik het even niet meer. Ik pakte mijn vogelspullen en fietste ondanks de gure noordooster die dit voorjaar niet weg te branden is, naar Lappenheide. Daar was het nog lang geen zomer en de gelijknamige taling was dan ook nog steeds niet aanwezig, maar van een klein beetje lente konden we gelukkig wel spreken. Er was nog steeds een grote hoeveelheid eenden aanwezig: Wilde -, Slob-, Kuif-, Tafel-, Berg- en Krakeend, Wintertaling, Pijlstaart en ook nog altijd veel Smienten. Maar zie: er waren toch wat steltlopers gearriveerd, waaronder drie Kleine Plevieren, een leuke jaarsoort. Een stuk of twaalf Grutto's stonden te kleumen in het water, evenals wat Kieviten, een Watersnip stond met de kop in de veren langs een oevertje en een Witgat vloog voorbij om even verderop in de vegetatie te verdwijnen. Een Sperwer zoefde laag over het water en bracht grote paniek teweeg, terwijl man en vrouw Bruine Kiekendief geregeld boven het aangrenzende rietveldje patrouilleerden. Een Witte Kwikstaart vloog op en twee Graspiepers vlogen over. Kortom, ik vermaakte me best en toen het zonnetje ging schijnen werd het nog een soort van aangenaam ook, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik twee truien en evenzoveel jassen droeg. Omdat er zoveel eenden zaten, bleef ik die afspeuren in de hoop op een Zomertaling. Die kwam niet tevoorschijn, maar wel zag ik ineens een Casarca op het water zwemmen, die even later de kant op kroop en op het aangrenzende weiland ging staan rusten.
Bewijsplaatje van de Casarca.
Natuurlijk zijn Casarca's in Nederland altijd een beetje verdacht, maar ach, misschien is -ie ook wel met de aanhoudende oostelijke stromingen vanuit Oost-Europa naar ons kikkerlandje komen waaien. Je weet het maar nooit. Ik was in ieder geval blij met hem. Al met al bleef ik zo'n anderhalf uur rondhangen bij Lappenheide, en toen ik uiteindelijk naar huis fietste, begon er langs de Horndijk aarzelend een Tjiftjaf te zingen. Ja, een heel klein beetje lente was het wel vandaag. Hopelijk gaat het volgende week echt los!

4 opmerkingen:

  1. maar er is hoop er komen betere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het Jan. Toch weer leuke waarnemingen en wat een aandoenlijke Tureluur. Hij kijkt wel verdrietig of kijken ze altijd zo? Ik zou ook niet blij zijn om met dit weer met mijn pootjes in het koude water te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het moet idd maar gauw voorjaar worden Jan! Hopelijk word het volgende week beter..
    Toch heb je een aantal leuke voorjaarssoorten te pakken. O.a. de Casarca erg gaaf!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie leuke reacties!
    @Cilja: die Tureluur baalde als een stekker, dat kan ik me helemaal voorstellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen