woensdag 3 oktober 2012

31-10-2010: Invasiegasten

Het lijkt dit jaar een uitstekend jaar te worden voor zogenaamde invasiegasten. Dit zijn vogels die, soms in grote aantallen, ineens in onze streken opduiken als bijvoorbeeld het voedsel in hun broedgebieden schaars is. Zo'n vogel is bijvoorbeeld de Pestvogel. Vroeger dacht men dat hij de pest overbracht omdat epidemieën soms samenvielen met invasies van Pestvogels. Maar goed, dit jaar is dus een prima jaar aan het worden voor invasievogels. We hebben al een enorme invasie van Gaaien en sinds een paar weken is er ook een invasie van Pestvogels losgebarsten. Ook andere noordelijke soorten als Ruigpootbuizerd, Witkopstaartmees en Taigaboomkruiper worden veel gezien, veel meer dan normaal. Omdat de Pestvogels in grote groepen worden gezien en ook steeds vaker in het binnenland worden waargenomen, fiets ik regelmatig rond in mijn woonplaats Leerdam om te zien of ik ze ook hier kan vinden. Zo ook vanmiddag. Ik vond dan wel geen Pestvogels, maar ik stuitte op iets nog veel leukers: een groepje van negen Witkopstaartmezen! Er worden er relatief veel gezien dit najaar, maar nog altijd veel minder dan Pestvogels. Een leuke ontdekking dus, al zeg ik het zelf. Het zijn bovendien fantastisch leuke beestjes met hun geheel witte kopjes met donkere kraaloogjes en zwart snaveltje. Oordeel zelf: klik hier voor een foto van een Witkopstaartmees. Zelf lukte het me niet om foto's te maken: de diertjes bewogen zich snel door de wijk Leerdam Noord en ik mocht al blij zijn dat ze zich goed aan me lieten zien. Trouwens ook nog een IJsvogel en een groep van tien overtrekkende Boomleeuweriken gezien op mijn zoektocht naar Pestvogels vanmiddag en een Pimpelmeesje gefotografeerd. Het was dus weer genieten vandaag, en dat allemaal in mijn eigen stadje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten