vrijdag 5 oktober 2012

30-05-2012: Poging op Kwartels


Er wordt alweer een tijdje een Kwartel gehoord in het Bossche Broek, een fraai gebiedje ten zuiden van Den Bosch waar ik vorig jaar ook succes had met de Kwartel. Ik besloot het dit jaar opnieuw te proberen. Gisteren was -ie nog gemeld en het weer was goed, dus het leek een redelijk makkie te worden. Maar dat zul je altijd zien, op het moment dat je de dingen eenvoudig inschat, blijkt het tegendeel het geval. Om een lang verhaal kort te maken: geen Kwartel gehoord vandaag, ondanks dat ik drie uur in het gebied heb rondgelopen. Maar het was geen verspilde tijd, want er was genoeg te beleven. Ik heb een tijd gebivakkeerd op een bankje aan een plasje op het punt waar ook de Kwartel een paar keer was gemeld. Hier baltsten vier Watersnippen. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik had al een ontzettend lange tijd geen baltsende Watersnippen meer gezien in dit land. Dat was dus puur genieten van zo'n vogel die het zwaar heeft in Nederland maar zich hier in volle glorie liet bewonderen.
Intussen had ik al de Bosrietzanger gehoord, die ik bij het verlaten van het gebied bij wijze van toegift nog prachtig in de kijker kreeg en die zich zelfs liet fotograferen. Ook altijd leuk is de Roodborsttapuit, en ik zag vandaag minstens drie mannetjes. Bij het plasje lieten twee Bosruiters en twee Groenpootruiters zich de hele tijd bekijken onder prachtig licht. Een Blauwborst ging zitten zingen op een paaltje, maar toen ik de camera op 'm richtte hield hij het voor gezien. Een Sprinkhaanzanger zong en het wemelde van de Rietgorzen en Graspiepers, die hier een waar eldorado hebben gevonden. Erg leuk was ook een Koekoek die zich achtervolgd door Graspiepers al zingend door het gebied bewoog.



Bij het plasje meldden zich vier Bontbekpleviertjes, die zich ook al mooi en langdurig lieten bewonderen. Helaas allemaal net te ver voor fatsoenlijke foto's, maar met de 15x kijker erg mooi te zien. Een Oeverzwaluw kwam boven het plasje vliegen en even later ook drie Huiszwaluwen, zodat ik de gewone zwaluwen weer compleet had. Genieten was het ook van de vele Gierzwaluwen die boven het plasje buitelden. Een Wulp vloog roepend over en Grutto's, Tureluurs en Kieviten waren de hele tijd aanwezig.
Op de terugweg zong er nog een Spotvogel op het station van Geldermalsen. O.k., geen Kwartel dus, maar het was een ontzettend leuk tochtje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten