vrijdag 5 oktober 2012

29 t/m 31-01-2012: Drie daagjes Drenthe

Cilja is bezig om een roman te schrijven en aangezien die zich gedeeltelijk afspeelt in Zuidlaren, wilde ze daar weleens de sfeer gaan proeven. Zelf dacht ik bij deze plaatsnaam meteen aan de Onnerpolder bij het Zuidlaardermeer, waar zich de laatste tijd leuke vogelsoorten ophouden als Zeearend (2), Ruigpootbuizerd, Slechtvalk en Klapekster. Een leuke Bed & Breakfast was snel gevonden in het naburige plaatsje Zeegse, en zondagmorgen rond half elf vertrokken we naar het noordelijke puntje van Drenthe. De reis ging voorspoedig en om een uur of half twee stonden we al groepen ganzen af te zoeken nabij Midlaren. Er zaten erg veel Kol- en Brandganzen en ook mooie aantallen Toendrarieten, maar helaas geen Kleine Rietganzen. De goeie plek in de Onnerpolder was snel gevonden dankzij tips van een lokale vogelaar via waarneming.nl (bedankt Jan Henk). Aan het eind van de Zuiderhooidijk bevindt zich een gemaal dat tevens dienst doet als uitkijkpunt voor vogelaars en vandaar heb je een prachtig uitzicht over de uitgestrekte polder. Er stonden al vier vogelaars toen we arriveerden en die wezen me direct op de Ruigpootbuizerd, die zoals gebruikelijk zat te rusten op een dijkje. We genoten van een langsvliegende Blauwe Kiekendief en een groepje van vijf Reeën en hé, zei iemand, daar komt -ie aan! En jawel, daar kwam de jongste van de twee Zeearenden aangewiekt om vrij hoog over en langs ons te vliegen terwijl mijn camera nog in de auto lag. Een gevalletje jammer, maar aan de andere kant was het natuurlijk ontzettende mazzel dat ik die arend binnen tien minuten te pakken had.

We konden met een gerust hart onze B&B gaan opzoeken, maar niet nadat we nog een groepje Veldleeuweriken voor de jaarlijst hadden bemachtigd en ik bij een laatste stop een adulte Slechtvalk op een paaltje ontdekte. Hopla, dat waren er alvast drie van de vier en we waren nog maar net bezig!
Toen we arriveerden bij onze prachtig gelegen en gezellige Bed & Breakfast 'La Hacienda' te Zeegse werden we ontvangen door Corry en Jelte die, toen ik opmerkte dat ik vogelaar was, lieten weten dat ze dan een grote verrassing voor ons hadden: naast de B&B staat namelijk een roestboom voor Ransuilen! Het spreekt vanzelf dat de aanblik van een stel roestende Ransuilen de stemming niet slechter maakte. Twee avonden zagen we zes Ransuilen in de schemering uitvliegen en 's morgens zaten ze weer in de boom, ieder op hun eigen vaste plek leek het, en vanmorgen telde ik er zelfs zeven. In de tuin van de B&B zat een Zwarte Mees te zingen en waren er geregeld Sijsjes te zien, beide jaarsoorten.



De volgende dag was het tijd om Zuidlaren te gaan verkennen. 's Morgens had ik nog een ijskoude wandeling gemaakt, want het weer is zoals je weet ineens helemaal omgeslagen en in plaats van regen en wind is het nu een en al ijs en een beetje sneeuw (gelukkig niet te veel). Ik had erop gerekend tijdens die wandeling een stel eenvoudige jaarsoorten binnen te tikken, zoals Kuifmees, Glanskop, Appelvink, Keep, misschien Zwarte Specht of Kruisbek; maar geen van die soorten liet zich zien. Wel stuitte ik op een mogelijke Taigaboomkruiper: knalwit van onderen, flinke witte oogstreep, kort snaveltje en het juiste geluid. Maar de foto's die ik van het beestje maakte bleken bij thuiskomst totaal mislukt te zijn en zodoende kan ik toch een witte 'gewone' kruiper niet helemaal uitsluiten. Jammer, maar helaas. Voor foto's was het sowieso niet een echt gelukkige tocht, maar goed, gezien de soortenlijst was dat niet het ergste.
Zuidlaren verkennen ging tamelijk vlot, zodat we nog even naar de Onnerpolder reden waar ditmaal binnen vijf minuten de adulte Zeearend kwam overvliegen! Ook de Ruigpoot, waarvan we op dag 1 trouwens nog een tweede exemplaar zagen, was weer present en ditmaal vonden we ook de Klapekster, zij het erg kort. Ik zag 'm zitten en was hem na enkele seconden alweer kwijt om hem nooit meer terug te vinden. Maar ik had 'm! Verder nog leukerds als Grote Zaagbek (4), Grote Zilverreiger (2) en Blauwe Kiekendief.
Vanmorgen zat onze tijd er alweer op, maar we konden nog wel genieten van zeven Ransuilen in de roestboom, een groep van 25 Sijsjes, een Goudhaantje, een roffelende Grote Bonte Specht, Boomklever, Gaai en andere fraaie tuinvogels. Het waren een paar heerlijke dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten