woensdag 3 oktober 2012

29-10-2010: Spreeuwendag


Vandaag heb ik weer eens een dagje Hoek van Holland gedaan, want ik moet nog veel zee- en kustvogels hebben voor de jaarlijst. Maar de dingen gaan bijna altijd weer anders dan hoe je het van tevoren allemaal bedenkt. Er waaide vanmorgen een harde zuidoostenwind (ca. windkracht 6) en op zee was helemaal niets te beleven. Gelukkig was ik lekker vroeg en liet ik me niet te lang ophouden op het puntje van de dam. Want toen ik weer ter hoogte van de Kapittelduinen kwam, merkte ik dat er een zeer sterke landtrek van met name Spreeuwen en Vinken was losgebarsten. Ik stelde me dus op achter de laatste duinenrij en telde zo'n anderhalf uur lang wat er langs kwam. Grote groepen Spreeuwen kwamen achter elkaar voorbij. Aan het eind van de ochtend had ik er 4840 geteld (ongeveer, natuurlijk). Ook de Vinken en Kepen gingen lekker door: Vink ca. 3000 exemplaren en Keep minstens 500, maar dat is waarschijnlijk een zware ondertelling omdat ze vaak in gemengde groepen met Vinken zaten. Verder kwamen er onder meer Sijzen, Graspiepers (25 exx., die zijn duidelijk over hun top heen), Groenlingen, Kramsvogels, Koperwieken, Houtduiven, Pimpelmezen, vijf Sperwers, enkele Veldleeuweriken, een Rietgors, Ringmussen en … barmsijsjes langs! Zeven gingen er ongedetermineerd voorbij, maar drie exemplaren waren te determineren als Kleine Barmsijzen, en dat was een welkome jaarsoort. Het was de tweede uitstekende trekdag die ik in Hoek van Holland meemaakte en het is duidelijk dat dit een goede lokatie is om landtrek te kijken, vooral ook omdat de vogels hier de Nieuwe Waterweg moeten oversteken en daarom vaak even aarzelen, gaan zitten of nog een rondje vliegen. Op de Noorderdam vond ik vandaag drie Oeverpiepers, wat ook leuk was, langs de Emmaboulevard nog een Wulp, een Tureluur, Smienten en Krakeenden en bij de Berghaven zeven Huiskraaien, de nationale vogel van Hoek van Holland. Pestvogels, waarvan momenteel een invasie gaande is, heb ik helaas niet gezien, ondanks dat er gisteren nog een groep van 30 bij het station was gemeld. Maar die komen vast nog wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten