vrijdag 5 oktober 2012

29-05-2012: Wielewalendag


Eens per jaar, meestal ergens in het begin van mei, zorg ik dat ik heel vroeg in het Lingebos aanwezig ben om daar de Wielewaal te gaan beluisteren en, als het een beetje meezit, te bekijken. Dat is me al vaak gelukt. De mannetjes zijn begin mei erg vocaal en laten zich soms goed zien als ze achter elkaar aan zitten of open vlaktes over vliegen. Dit jaar was ik aan de late kant, wat mede te maken had met het vreselijke weer begin mei. Maar goed, het kostte vanmorgen wel wat moeite, maar uiteindelijk had ik toch een zingend mannetje Wielewaal aan de westkant van het Lingebos. Zien liet hij zich niet, helaas.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk zat nog steeds 'mijn' Cetti's Zanger te zingen. Ook een Nachtegaal liet zich horen en het aantal Bosrietzangers langs de dijk was opmerkelijk.
Bij Lappenheide een leuke verrassing: er zat een Grauwe Vliegenvanger te zingen (nou ja, dat is een groot woord voor de geluidjes van de Grauwe Vlieg) in de kale staken langs de weg. Verder vlogen er zeker dertig Gierzwaluwen en enkele Huiszwaluwen boven de plas, waar de Kluten, Kieviten, Grutto's, Tureluurs, Scholeksters en Kleine Plevieren nog steeds aanwezig waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten