woensdag 3 oktober 2012

29-05-2010: Op geluid



Natuurlijk is Kootwijkerbroek the place to be op het moment, want daar zit al dagenlang een Dwergooruil te roepen vanaf kwart over tien 's avonds. Maar die is momenteel even niet haalbaar, dus het werd vanmorgen de Noordse nachtegaal van de Meinerswijk bij Arnhem. Dat zou wel een niet zo spectaculaire geluidswaarneming worden, stelde ik me zo voor. Maar dat zou bij dat uiltje waarschijnlijk ook het geval zijn. En dan kun je toch beter naar een Noordse nachtegaal luisteren dan naar het saaie, tot in den treure herhaalde TUUH van de Dwergooruil, zo probeerde ik mezelf te troosten. Maar feit blijft natuurlijk dat de uil een nieuwe soort voor Nederland zou zijn en dat ik de Noordse nachtegaal al een paar keer heb gehoord.
Het opbeurende gegeven dat ik de Noordse nachtegaal al vanaf de weg hoorde toen ik rond half negen kwam aanfietsen, werd weer teniet gedaan door zijn zwijgzaamheid toen ik me eenmaal in de bushbush van woeste wilgen en brandnetels had begeven. Slechts af en toe gaf hij een korte strofe ten beste en 'm goed benaderen lukte niet, laat staan de vogel te zien krijgen. Na een tijdje ploeteren ging ik eerst de rest van het fraaie gebied maar eens verkennen. Dat viel niet tegen. Landschappelijk is die Meinerswijk erg fraai, en diverse beestjes wilden leuk op de foto, zoals een man Roodborsttapuit, twee Konijnen, een Landkaartje en een Blauwe breedscheenjuffer (ook nog een libellenjaarsoort). Toen ik rond half elf weer in de buurt van de nachtegalenplek kwam, hoorde ik 'm al van verre zingen. Hij had er zin in gekregen! Vanaf de weg maakte ik de onderstaande opname, waarop de Noordse nachtegaal weliswaar niet te zien is, maar – tussen het andere vogelgeweld door – wel te horen. Zo was het toch nog een hartstikke leuke ochtend geworden.

Filmpje Noordse Nachtegaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten