donderdag 4 oktober 2012

29-03-2011: Lekker (foto)dagje Hoek


Het was vandaag wederom stralend lenteweer en ik had vreselijk veel zin in een dagje zee, strand en duinen. Dus vertrok ik vanmorgen om half zeven met de trein richting Hoek van Holland. Ik moet nog flink wat soorten meeuwen hebben voor de jaarlijst, en ook qua trekvogels zou Hoek iets moeten kunnen opleveren. Bij aankomst riep de eerste Huiskraai me al goedemorgen toe en langs de Emmaboulevard zaten er nog eens een stuk of tien. Als je 's morgens vroeg de boulevard op loopt is het licht geweldig mooi. De zon staat dan nog laag en je hebt 'm in de rug. Prima omstandigheden voor de fotografie, en daar leefde ik me dan ook de eerste tijd in uit. Tal van leuke soorten werkten mee vandaag. Een prachtig mannetje Middelste Zaagbek zat wat ver weg, maar liet zich toch aardig platen. Dat gold niet voor een Dodaarsje in broedkleed, maar die liet zich wel mooi zien. Er waren niet erg veel steltjes: een enkele Scholekster, een paar Wulpen en enkele Tureluurs, daarmee hield het op. Overigens werkte een Wulp heel goed mee als fotomodel. Dat gold ook voor een paartje Smient en idem Krakeend. Er was sterke trek van Kleine Mantelmeeuwen (helaas niet van Zwartkop- of Dwergmeeuwen). Een derde kalenderjaar Pontische Meeuw liet zich goed bekijken met de Swarovski, maar helaas niet fotograferen. Ook in Hoek zongen overal Tjiftjaffen, Heggenmussen, Houtduiven en Groenlingen. Aan het eind van de boulevard liet een verbaasde Blauwe Reiger zich mooi fotograferen. Ik liep vervolgens een stukje door de duintjes, in de hoop dat ik op mijn eerste Fitis, Tapuit, Zwarte Roodstaart of iets dergelijks zou stuiten. Dat was echter niet het geval. Wel trok er een Keep en (jawel, alweer!) een Appelvink over. Er leek niet bepaald sprake van beukende trek over land, dus liep ik eerst maar naar het einde van de Noorderdam, in de hoop daar langstrekkende leuke meeuwen, Grote Sterns of Jan-van-Genten te scoren. Maar Maart toonde zich weer eens van zijn 'net niet'-kant. Er kan in principe al erg veel, maar zelf zien valt vaak toch niet mee. Gelukkig was er de fotografie, en allerhande vogels bleven zich fotogeniek opstellen. Langs de Noorderdam zaten traditiegetrouw aardig wat Steenlopers en Paarse Strandlopers (13 stuks in totaal), welke laatste zich ook nog eens lieten fotograferen. Ook de Oeverpieper was met twee exemplaren aanwezig, maar die gedroeg zich zoals altijd gluiperig. Omdat de trek over zee voornamelijk Kleine Mantelmeeuwen bleek te betreffen, hield ik het na een uurtje weer voor gezien op de punt en liep terug naar de duintjes. In de verte lachte een Groene Specht en ineens zag ik 'm zitten: een mannetje Tapuit, op een kaal stuk tussen dam en duintjes. Helaas liet -ie zich maar kort zien, omdat er net een hondenuitlaatservice met zo'n tien trouwe viervoeters passeerde. Maar toch: een leuke jaarsoort was binnen. a een paar welverdiende krentenbollen en fruitdrankjes ging ik nog een uurtje op een duintop zitten in de hoop op overtrekkend spul, wat dan ook. Er was nog aardig wat Graspiepertrek en ook Witte Kwikstaarten deden hun best. Er vlogen wat Sijsjes langs en er kwam een eenzame Kievit over. Maar de gedroomde Rode Wouw zat er niet in. Wel zongen een stuk of wat Kneutjes de sterren van de hemel, en eentje wilde er zelfs op de foto. Toen ik terugliep naar de trein vond ik als toegift nog een Goudhaantje in de bosjes bij de Berghaven. Ook determineerde ik nog wat plantjes en op de terugweg zag ik vanuit de trein mijn eerste koolwitje (spec.) ter hoogte van Vlaardingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten