donderdag 4 oktober 2012

28-10-2011: Blauwstaart revisited



Gisteren waren er zowel een Aziatische Roodborsttapuit als een Bruine Boszanger gezien in de duinen bij Castricum en de Blauwstaart zit ook nog steeds op z'n stekkie bij het Hoefijzermeer. Een prima gelegenheid om nog een bezoek te brengen aan het gebied, want ik was toch al van plan Blauwstaartje nog een keer te gaan bekijken. Vorige week had ik 'm wel goed gezien, maar kort, en als zo'n gevederd juweeltje zo lang blijft zitten kun je natuurlijk geen genoegen nemen met minder dan optimale waarnemingen - en liefst ook foto's.
Helaas werden zowel de Boszanger als de Roodborsttapuit niet meer teruggevonden, dus ik kuierde op mijn gemak richting Blauwstaart. Het weer was niet geweldig: somber, grijs en grauw, het regende nog net niet, terwijl het in Leerdam intussen heerlijk zonnig weertje was. Toen ik na een halfuurtje ter plaatse arriveerde stonden er al een stuk of zes vogelaars te kijken. De Blauwstaart was net bezig een geweldige show te geven en kwam geregeld helemaal open en bloot in een takje of op de grond zitten! Ik fotografeerde er, ondanks het weer, lustig op los met mijn Sony compactcameraatje met 15x zoom en hield daar welgeteld één acceptabel plaatje aan over. Maar ach, daar malen we maar niet om. Want wat heb ik dit prachtbeestje mooi kunnen bekijken vanmiddag!
Terwijl we naar de Blauwstaart keken, kwam er een Klapekster over ons heen gevlogen die ik op de terugweg ter plaatse vond ten noorden van het Hoefijzermeer. Hij stond een paar foto's toe van respectabele afstand voordat de Klapekster, schuw als -ie is, een eind verderop ging zitten. Blijkbaar zit ik een een goeie klapeksterflow, want ze rollen zowat bij bosjes binnen deze week. Intussen hoorde ik vanuit het riet bij het kanaaltje juist ten noorden van het Hoefijzermeer een bekend, maar lang niet gehoord geluid komen: daar zat een Buidelmees te roepen! Het was overduidelijk, hij liet z'n kenmerkende ijle, aflopende 'sieieieieieieie' tenminste vijf keer horen. Helaas kreeg ik de vogel niet in de kijker, maar zoals de trouwe lezer van deze blog zo onderhand wel weet: horen is scoren! En zo kwam er toch nog een volkomen onverwachte jaarsoort op de lijst vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten