vrijdag 5 oktober 2012

28-07-2012: Rondje streek


Het was lekker fietsweer vandaag dus hopla, kijker mee, op het ijzeren ros en peddelen maar. Eerst naar Lappenheide, waar een stuk of 70 Kieviten, 2 Grutto's, 2 Kleine Plevieren, 3 Witgatjes, 2 Oeverlopers en 1 Bosruiter rondstapten. Boven de plas vlogen flink wat Huiszwaluwen, maar ook een Boeren- en een Oeverzwaluw.
Bij Acquoy stond een Ooievaar op het weiland en kon ik een alleraardigst Kippentafereeltje fotograferen. Hier scharrelen de kippen tenminste nog echt, lekker door het gras langs de dijk. Je zou het iedere kip gunnen, zo'n mooi leven. Geen Steenuil te zien vandaag, helaas. Langs de Langedijk zag ik een stukje voor me uit ineens een donker beestje in de kant scharrelen. Ik stopte, richtte de kijker en had een prachtige Waterspitsmuis in beeld! Even later stak het diertje snel de weg over om aan de andere kant in de dichte begroeiing te verdwijnen. Het was pas de tweede keer in mijn leven dat ik de Waterspitsmuis levend zag, dus dit vond ik een prachtige waarneming.
Ik fietste de Nieuwe Zuiderlingedijk af tot de Cetti's Zanger-plek, maar ook vandaag hoorde ik 'm niet, zodat ik er maar van uit ga dat hij weg is. Hier wel een Bont Zandoogje, en later zag ik er ook nog een in Acquoy. Wel grappig, want het was de eerste keer dat ik ze op deze plek zag. Veel vlinders ook vandaag, waaronder mijn eerste Argusvlinder van het jaar, en diverse zingende Sprinkhaansoorten. Het was een leuke fietstocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten