vrijdag 5 oktober 2012

28-04-2012: Een gave ontdekking


Al jarenlang denk ik als ik de Nieuwe Zuiderlingedijk af fiets dat het een prachtige plek is voor de Cetti's Zanger. In de kilometerslange riet- en wilgenruigte langs de dijk zou hij zich prima thuisvoelen. Al die tijd heb ik zonder resultaat naar 'm uitgekeken, of eigenlijk: geluisterd, maar vandaag was het eindelijk zo ver: ik vond een luid zingende Cetti's Zanger langs de Tiendweg, die evenwijdig loopt aan het westelijke deel van de Nieuwe Zuiderlingedijk, op een plek waar ik vorig jaar een zingende Zomertortel had. De vogel zong luid en duidelijk een keer of vijf in een kwartier tijd en ik heb een opname kunnen maken, zie het filmpje hieronder:

Filmpje Cetti's Zanger


Bij het zoeken op waarneming.nl naar andere gevallen in Gelderland, kwam ik erachter dat dit wel eens de eerste Cetti's Zanger met bewijs voor Gelderland zou kunnen zijn. Het is in ieder geval een van de zeer weinige waarnemingen in deze provincie. En voor mij was het mijn mooiste Cetti's Zanger ooit, dat is zeker.
De fietstocht was verder ook erg leuk. Bij Lappenheide vond ik mijn eerste twee Oeverlopers van het jaar. Ook waren daar nog steeds een Zomertaling, twee Kemphanen, Kluten en al dat andere leuke spul dat er altijd rondloopt en -zwemt.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk zong van allerlei zomerspul: Rietzanger, Snor, Sprinkhaanzanger, Koekoek, Nachtegaal (2x) en Blauwborst. En als fraaie toegift vloog er, vlak nadat ik de Cetti's Zanger had ontdekt, ineens een prachtige Purperreiger vlak voor me op uit een slootje. Ik had 'm niet opgemerkt en hij mij waarschijnlijk ook niet. Helaas, anders was -ie wellicht fotogeniek geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten