donderdag 4 oktober 2012

28-01-2011: Nog een taigabeest

Vandaag heb ik samen met mijn oude vriend en reisgenoot Hemme een bezoek gebracht aan de Ganzenhoek van Meijendel, met als speciale doelen de Taigaboomkruiper en de Klapekster, die daar beide al heel lang zitten. Na enige omzwervingen in het naaldbos van de Ganzenhoek liepen we een mooie mixed flock tegen het lijf met diverse soorten mezen, waaronder Kuifmezen (jaarsoort) en ook een Goudhaan (jaarsoort). Het duurde niet lang voordat ik de Taigaboomkruiper ontdekte. Hij vloog meteen weer weg en het duurde even voordat we hem terugvonden, maar toen liet hij zich ook heel fraai bekijken en kon ik zelfs een bewijsplaatje maken. Het was voor het eerst sinds 2004 dat ik een Taigaboomkruiper zag, en het was genieten geblazen! De Klapekster werkte minder goed mee, want die vonden we niet. Maar al zoekende kwamen we nog wel leuke soorten tegen, zoals een wijfje Blauwe Kiekendief, een Havik (jaarsoort), een Witgat (jaarsoort) en een Waterral die al rennend voor ons het pad overstak en die zich even later nog aan de rand van een rietkraagje liet zien, sluipend over het ijs. Tussendoor nog even heerlijk koffie gedronken en al vogelende gezellig bijgepraat. Het was een heerlijk dagje, en toen ik terugkwam in Leerdam zat er op het Gemeentehuis een Witte Kwikstaart. Die had ik er in december ook al gezien, maar sindsdien niet meer. Dat bracht het aantal jaarsoorten voor vandaag op maar liefst zeven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten