donderdag 4 oktober 2012

27-12-2010: De Langerakse zwanen



Vanmiddag zijn Cilja en ik een ritje door de streek gaan maken. Het landschap is erg fraai met al die sneeuw en wie weet, in deze winterse tijden loop je zomaar tegen een Grote Trap aan. En anders was het een goede gelegenheid om alvast wat leuke vogels te lokaliseren voor ons traditionele Nieuwjaarsritje-door-de-streek. Polder Langerak is altijd een van de beste stekjes voor leuke soorten. Zo ook vandaag. We zochten speciaal naar Kleine Zwanen, en die vonden we ook. Sterker nog, we vonden alledrie de Nederlandse zwanensoorten, al hadden we dat op het moment zelf niet in de gaten. Omdat de Kleine Zwanen zo mooi dichtbij zaten, pakte ik meteen mijn fototoestel en begon plaatjes te schieten, zodat ik pas thuis op mijn scherm zag, dat ik ook minimaal vijf Wilde Zwanen had gefotografeerd! De derde Nederlandse zwanensoort, de Knobbelzwaan, is natuurlijk algemeen en ook die was aanwezig in Polder Langerak, evenals trouwens honderden ganzen.De meeste van die ganzen waren Kolganzen, maar er zaten ook Grauwe tussen en bovendien een groepje van acht Toendrarietganzen. Verder waren er niet veel vogels aanwezig in de besneeuwde polders, een paar Buizerds, Blauwe Reigers en Zwarte Kraaien daargelaten. Maar het was een leuke tocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten