vrijdag 5 oktober 2012

27-01-2012: Pontje en bonus

Om half een besloot ik even naar de uiterwaarden bij Everdingen en de Goilberdingerwaard te fietsen. Het was mooi weer en ik weet daar in de buurt nog een Steenuil te zitten, dus wie weet zat die wel lekker te zonnen. De heenweg ging voor de wind en leverde niet veel op. Bij de Waaij twee Ooievaars op hun paalnest en in de plas vlak voor je de snelweg oversteekt wemelde het van de meeuwen. Nu lukt het dit jaar vrij aardig met de meeuwen, dus daar stak ik maar eens wat tijd in, helaas nog zonder veel resultaat. Toen ik bij de Goilberdingerwaard arriveerde was het weer intussen helemaal omgeslagen: het zonnetje was verdwenen, er was een koude wind opgestoken en in de verte dreigden al regenbuien. Steenuil in geen velden of wegen te bekennen natuurlijk. Maar als goedmakertje vond ik wel een paartje Pijlstaart in de waard, en dat was nog een jaarsoort. In de uiterwaarden van Everdingen zaten vooral veel ganzen: massa's Kol- en Brandganzen vooral, maar ik kon er geen bijzondere gans tussen vinden. Dan maar terugfietsen, mede met het oog op een dreigende bui, want ik was daar natuurlijk weer niet op voorbereid qua kleding. Maar wonder boven wonder schampte de bui mij maar net en kreeg ik slechts een paar druppels mee. Dus keek ik maar weer eens hoe de stand van zaken was bij de meeuwenplek en na een tijdje speuren zag ik 'm ineens zitten:


Een derde kalenderjaar Pontische Meeuw zat op de meerpalen tussen de Zilvers, Storm- en Kokmeeuwen en een Grote Mantelmeeuw! Dat is altijd een enorm leuke soort, want ze zijn bepaald niet algemeen. De Pontische Meeuw is over het algemeen redelijk goed te herkennen aan zijn vorm: hij is van Zilvermeeuw-grootte, maar staat hoger op de dunnere poten, die meestal grijsachtig roze zijn, hij maakt een langgerekte indruk met lange, vrij dunne snavel, lange nek en lange vleugels. En in tegenstelling tot de meeste onvolwassen Zilvers zijn z'n kop en borst vrijwel altijd wit. Tot nu toe heb ik dus een heel aardig meeuwenjaar, al zeg ik het zelf, dus misschien lukt het me dit jaar wel om eens een heel zeldzame meeuwensoort te ontdekken, niveautje Ross' Meeuw of Kleine Kokmeeuw. Thuis in Leerdam vloog er nog een Grote Gele Kwikstaart over de haven, een mooie afsluiter van de dag.

28-01-2012, Bonus:
Gisteravond werd ik gemaild door Maarten Wielstra met de vraag of ik die Geelpootmeeuw wel had opgemerkt die vlak achter de Pontische Meeuw op een paal zit? Ehhm, nou, nee dus. Na ettelijke malen de mist in te zijn gegaan met vermeende jonge Geelpoten had ik juist besloten niet meer naar dit soort beesten te kijken tot ik de eenvoudiger kleden van de grote meeuwen onder de knie had. Een dag of tien geleden plaatste ik nog een foto van een vogel op het forum van waarneming.nl waarvan ik dacht dat het 'm nu toch écht was, maar nee, weer mis. En gisteren heb ik beesten in dit soort kleden dus consequent genegeerd, en dan blijkt er een op je foto te staan. Dank je, Maarten. Het betreft dus de vogel in het midden, die achter de poetsende Pont en voor de slapende Zilver zit. Alleen te herkennen aan een combinatie van kenmerken, waarvan hier zichtbaar zijn: fors postuur en forse geheel zwarte snavel, donker 'masker' rond het oog, donkere, ongekartelde tertials, lichte borst en buik met wat donkere tekening op de flanken. Ik ga er voortaan toch weer beter op letten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten