donderdag 4 oktober 2012

26-10-2011: Kleine Klapekster in de tas!


Ik zit de laatste tijd vogeltechnisch gezien in een buitengewoon goeie flow, en zoiets moet je natuurlijk zien vast te houden. Nu zit er al een aantal dagen een Kleine Klapekster bij Koudekerke op Walcheren, een nieuwe soort voor mijn Nederlandse lijst, dus dat was een uitstekende soort om mijn geluk verder mee op de proef te stellen. Te oordelen naar de kwijlfoto's op de diverse sites liet de vogel zich prachtig zien, dus dat beloofde wat! Toen de eerste melding vanmorgen binnenkwam ging ik op weg. Per trein van Leerdam naar Middelburg, hetgeen een uur of twee in beslag nam, en toen verder per OV-fiets. Nadat het me met enige moeite was gelukt om Middelburg achter me te laten (waar ik nog wel een overvliegende Grote Gele Kwikstaart scoorde), was het nog een kilometer of vijf met een flinke Zeeuwse tegenwind naar de Breeweg-West, waar de Kleine Klap vanmorgen was gezien.


Toen ik ter plaatse arriveerde waren er al drie andere vogelaars aan het zoeken, want de vogel was al een tijdje niet meer gezien. Tja, dat zijn van die dingen die je liever niet hoort na zo'n lange reis, maar het was niet anders: we gingen dus maar zoeken in de directe omgeving. Ik vond onmiddellijk een adulte Slechtvalk, zittend op het land, die zich mooi liet bekijken; hopelijk zat -ie daar geen Kleine Klapekster op te peuzelen. We liepen allemaal een andere kant op en na een kwartier scande ik het koolzaadveld op de 'oude plek'. Verdraaid, daar zag ik een vogel zitten waarvan ik vrijwel overtuigd was dat het 'm was. Hij zat ver weg, maar een vogelaar die een telescoop bij zich had kon het bevestigen: daar zat de Kleine Klapekster in hoogsteigen persoon! Dat was mooi, maar natuurlijk wilden we van die bloedstollende beelden van de vogel waar zo'n beetje iedereen mee naar huis ging, dus we reden om tot we de vogel van de andere kant konden bekijken, vanaf de rotonde ten noordwesten van Koudekerke.
En daar liet de Kleine zich uiteindelijk fantastisch mooi zien. Hij was zeer actief aan het insecten vangen met buitengewoon veel succes. Steeds dook hij het koolzaadveld in en kwam er met een vet insect weer uit, dat hij vervolgens op een paaltje ging opeten. Ook zagen we 'm een paar maal bidden. Zo zie je nooit een biddende klapekster, zo zie je het twee soorten binnen drie dagen doen. Ik bleef zo'n anderhalf uur genieten van de vogel, toen begon ik aan de lange terugreis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten