woensdag 3 oktober 2012

26-03-2010: Rosse fluiteenden



Het was vandaag heerlijk vogelen op een van mijn local patches, de uiterwaarden van de Lek bij Everdingen. Na drie bewogen dagen in vogelaarsland, met een Griel op dinsdag (moest ik werken), een Kuifkoekoek op woensdag (moest ik werken) en Alpengierzwaluwen, herontdekte Witkopeenden, de Kuifkoekoek ‘s morgens vroeg nog aanwezig en een overvliegende Sakervalk over Schiphol (waar ik werk) op donderdag (moest ik werken), hoopte ik ook op een lekker dagje met een bijzonder soortje.Bij aankomst vloog er al een flinke groep Boeren- en Oeverzwaluwen over de uiterwaard en beide waren jaarsoorten. Er zaten erg veel Grutto’s vandaag en daartussen vond ik enkele onmiskenbare IJslandse grutto’s, een ondersoort die een goede kans maakt het in de toekomst tot soort te schoppen. Een Bruine kiekendief-man vloog over (jaarsoort) en een Kemphaantje (jaarsoort) liep parmantig over het slik tussen de vele Grutto’s, Tureluurs en Kieviten en enkele Bonte strandlopers, een Witgat, wat Kleine plevieren en enkele Kluten. Tijdens een wandeling om het gebied heen vond ik tot mijn grote genoegen een vrouwtje Rouwkwikstaart tussen de Witte kwikken. En toen volgde een toch wel spannende waarneming. Ik zag een groep van vijf eenden ver en hoog vanuit het zuidoosten aan komen vliegen. Ik herkende ze meteen als fluiteenden, die ik tijdens mijn reizen door tropsiche streken vaak heb gezien. Het vliegbeeld van fluiteenden is tamelijk onmiskenbaar. Nadat ze een paar rondjes boven het gebied hadden gevlogen landden ze – helemaal aan de andere kant van waar ik stond. Dus snel teruggelopen en gefietst naar de plek waar ze ongeveer waren geland en daar stonden ze: vijf Rosse fluiteenden! Ongeringd waren ze, en behoorlijk alert. Maar ja, of ze enige kans maken een status als dwaalgast in de wacht te slepen… Maakt niet uit, ik heb van ze genoten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten