woensdag 3 oktober 2012

25-10-2010: Onverwachte krent


Vandaag had ik afgesproken met mijn vogelvriend en vroegere reisgenoot Hemme. Het doel was om gezellig bij te praten en om en passant wat jaarsoorten in Scheveningen te vinden. Gisteren zat er een Grote burgemeester ter plaatse, dus die zag ik wel zitten. Maar helaas was de burg vandaag onvindbaar. Eerst gingen we echter zeetrek kijken vanaf de pretpier, voor mij een primeur, want ik had deze lokatie nog nooit bezocht. Erg veel aktie was er niet. Wel zwommen er een stuk of zes Zwarte Zee-eenden voor de pier, kwam er een Kleine Jager overvliegen en vloog een AZ-tje (Alk/Zeekoet) langs ons heen. De Drieteenmeeuwen waarop we hoopten kwamen echter niet, laat staan meer spectaculaire zeevogels als Noordse Stormvogel, Grauwe Pijl en dergelijke. Terwijl er toch een lekkere stevige noordwestenbries stond. Maar niet getreurd: Hemme ontving een sms-je met het bericht dat er een Kleine Alk ter plaatse zat tussen de havenhoofden. Daar gingen we dus maar snel op af. Eenmaal ter plaatse (het is nog een flink stukje lopen vanaf die pretpier) zonk ons de moed al in de schoenen: er stonden nergens vogelaars te kijken en ook langdurig speuren tussen de pieren leverde niets op. Maar toen we een stukje de voorhaven in liepen, intussen speurend naar de burgemeester, zag ik 'm ineens zwemmen! We konden de Kleine Alk langdurig volgen in de telescoop en ik kon er nog een paar bewijsplaatjes van schieten. Het was al vele jaren geleden dat ik een Kleine Alk had gezien, en voor Hemme was het ook alweer een tijdje terug, zodat we zeer gelukkig waren met deze soort. Verder zagen we op de pier nog twee of drie Oeverpiepers, en dat was pas mijn tweede waarneming van deze soort dit jaar. Ook Steenlopers en Paarse Strandlopers waren (uiteraard) aanwezig. Altijd leuk, deze steltjes. Het was al met al een leuke dag met een goeie soort die we niet een-twee-drie hadden verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten