vrijdag 5 oktober 2012

25-04-2012: De eerste Gierzwaluw

Vanwege het aanhoudende baggerweer heb ik in april nog geen ochtend op mijn eigen trektelpost 'dakterras' doorgebracht. Maar vanmorgen kwam het er dan toch eens van. Niet dat er veel waarneembare trek was, want vanwege de stevige wind, het lawaai van de provinciale weg en luid zingende Zwartkoppen, Winterkoningen, Heggenmussen et cetera was het lastig om trekroepjes op te vangen. Wel was het vanmorgen nog zonnig en de wind kwam uit het zuiden. Een paar keer hoorde ik een Graspieper, eenmaal een Gele Kwikstaart en verder ging alles op zicht. Er kwamen een paar Visdiefjes over, twee Brandganzen, twee Kieviten, drie Houtduiven, twee Putters, twee Kneutjes, twee Aalscholvers, een Sperwer, een Buizerd, een Boerenzwaluw, een Blauwe Reiger en... mijn eerste Gierzwaluw draaide ineens een rondje boven ons huis! Dat is ieder jaar weer een heerlijk moment, als ik het eerste Giertje weer zie. Over een week stuntvliegen ze ongetwijfeld 's middags en 's avonds weer rond ons dakterras en boven de haven. Verder had ik vanmorgen nog een erg leuke nieuwe dakterrassoort: de Zwarte Roodstaart. Ik had 'm al een paar keer op de grote kerk horen zingen en nu gaf hij een paar riedels weg op ons dak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten