donderdag 4 oktober 2012

24-12-2011: Kerst op de Utrechtse Heuvelrug


Altijd als Cilja en ik over de A12 rijden richting de Hoge Veluwe of de Achterhoek en we passeren de Utrechtse Heuvelrug, zeggen we tegen elkaar dat het eigenlijk een schande is dat we dit gebied, dat zo dichtbij onze woonplaats ligt, nog nooit hebben bezocht. Nu kwam het er eindelijk van. We zijn lekker een paar dagen ondergedoken in het fraaie Boshotel te Overberg, vanwaar je zo de Amerongse Berg op loopt. Vandaag was het lekker weertje om een wandeling te maken, dus terwijl Cilja lekker zat te lezen ging ik op pad met verrekijker en fototoestel.
Het was een heerlijk ochtendje vogelen. Op de Amerongse Berg vind je een afwisseling van naaldbos en gemengd bos en heideveldjes, en sinds ik niet meer vlak bij de Amsterdamse Waterleidingduinen woon zie ik soorten als Kuifmees, Zwarte Mees, Boomklever, Goudvink en Glanskop niet zo vaak meer en vandaag kon ik van al deze soortjes weer eens uitgebreid genieten, evenals van een groep van veertig Sijsjes, een fotogenieke Grote Bonte Specht en een Groene Specht.
Toen ik een klein heideveldje op liep (zie de bovenste foto) dacht ik direct dat dat wel een mooie plek was voor een Klapekster, en ik had het nog niet gedacht of daar zag ik 'm al zitten, in de top van een kale struik. Wat een heerlijke beesten zijn dat toch en wat heb ik er veel gezien dit najaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten