woensdag 3 oktober 2012

24-09-2010: Nog maar eens zeevogelen


Vandaag nog maar eens een rondje Hoek van Holland gedaan. Er moet nog veel van zee worden opgehaald en dan helpt het natuurlijk als je daar regelmatig bent. Het was vandaag rustig weer, maar met storm heb je ook niet zoveel aan Hoek, dus misschien levert juist een kalme dag wel iets op, dacht ik. Bij station Hoek van Holland Haven kwam ik traditiegetrouw de eerste Huiskraaien tegen. Al wandelend naar de Noorderdam merkte ik wat zangvogeltrek op, vooral van Graspiepers. Ook een Boompieper liet zich horen. Verder was het rustig langs de Emmaboulevard, zodat ik direct doorliep naar de dam. Vanwege het rustige weer kon ik makkelijk naar de punt lopen en hoewel de lucht er aanvankelijk erg duister uit zag boven zee en ik nog een bui op mijn pet kreeg, trok het vrij snel ook weer open en kwam zelfs de zon erbij. De eerste echt leuke soort was een Paapje, dat aan de rand van de dam rondscharrelde en af en toe op het randje kwam zitten. Pas aan het einde van de dam kwam ik de eerste Steenlopers tegen. Na een half uur over zee turen had ik succes: vlakbij me vloog een prachtige Kleine jager langs, een donkere juveniel. De vogel bewoog zich langzaam richting zuid en kwam steeds weer even terugvliegen. Fraai! Vijf minuten later – ik probeerde Grote sterns te fotograferen die steeds rond de kop van de pier aan het vissen waren – kwam er ineens een juveniele Slechtvalk vlak langs me vliegen die de meeuwen op de wieken joeg en tot tweemaal toe op het randje van de pier ging zitten poseren. En ja hoor, verdomd als het niet waar is: dan is nxe9t de batterij van m'n fototoestel leeg. Balen, maar ik kon gelukkig nog een verweg-vluchtplaatje maken. Verder turen over zee leverde vier Jan-van-genten op, waarvan er een – een juveniel – lekker bleef rondhangen. En nadat er een mooie Zilverplevier en twee Rotganzen waren over gevlogen merkte ik zowaar een groepje Zwarte Zee-eenden op, jaarsoort nummer twee! Daarna viel het wat stil met de zeevogels en liep ik terug naar de Kapittelduinen om te zien of er iets in de bosjes zat. Dat leverde waarnemingen op van overtrekkende Graspiepers en veel Gaaien: eenmaal zelfs een trekgroepje van 24 exemplaren! De Gaaien zijn duidelijk on the move. Ook nog een Sperwer in een bosje die minutenlang werd gepest door Pimpel-, Kool- en Staartmezen, een mannetje Zwartkop en een Tapuit. Tenslotte nog een klein filmpje van de Huiskraai gemaakt, dat je hieronder kunt zien. Let niet op de herrie. Je hoort de Huiskraaien ook roepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten