donderdag 4 oktober 2012

24-05-2011: Op zoek naar meer Limburgse jaarsoorten

Vanuit Holset loop je zo de Vijlenerbossen in en daar huizen onder meer Kortsnavelboomkruipers en Middelste Bonte Spechten. Geen wonder dus, dat ik 's morgens vroeg regelmatig ga wandelen in dit bos. Toch is het mij nog nooit gelukt om hier een MiBo of een Kortsnavel te zien en ook dit jaar staan beide soorten weer niet op onze vakantielijst. Niet zo heel erg, omdat ik ze allebei al elders had dit jaar, maar ik zou het wel leuk vinden om ze hier eens te zien. Genoeg getreurd. Wat ik wel zag waren onder meer Zwarte Roodstaart (ons hotelexemplaar), Zwarte Mees, Fluiter (3), Grauwe Vliegenvanger en een aantal leuke plantjes. Na het ontbijt gingen we een serieuze poging doen op een vogel die ik erg graag wilde zien: de Grauwe Klauwier. Er was al een paar keer een paartje gemeld bij Cottessen, waarvan ik dacht dat het een dorpje was, maar dat een soort vakantiepark bleek te zijn. Er was bitter weinig uitzicht op de plek waar de vogels zouden zitten en na een tijdje zagen we het zinloze van deze exercitie in en gaven het op. We gingen onderweg naar het gebied De Piepert nabij Eys, dat altijd erg goed is voor planten en insecten. Onderweg stopten we bij Mechelen, waar de Geul de weg kruist. Een tijdje posten leverde de Grote Gele Kwikstaart op, een leuke jaarsoort! Cilja zag bovendien een IJsvogel razendsnel onder de brug door flitsen, dit ik miste omdat ik naar een paar vissen stond te kijken. Daarmee was het vogelgedeelte wel afgelopen vandaag. Het werd een echte insectendag, want hoewel het aantal vlinders bij Eys tegenviel (alleen de Kleine Vos en het Icarusblauwtje vlogen in noemenswaardige aantallen), vonden we wel een Groot Dikkopje (jaarsoort), een Bruine Daguil, een Grote Fopwesp, de Gewone Oeverlibel en – het hoogtepunt van ons bezoek aan Eys – twee Pyjamawantsen! Dit leuke en fraaie insect stond al lange tijd op mijn verlanglijst en nu liet hij zich prachtig fotograferen. Tenslotte gingen we naar Kasteel Schaloen, waar we ieder jaar even in de kruidentuin gaan wandelen. Hier vonden we onder meer twee Platbuiken, Azuurwaterjuffers en een ei-afzettend vrouwtje Grote Keizerlibel wilde dolgraag op de foto. Boven een beekje bij de parkeerplaats zagen we nog twee Vuurjuffers en een Plasrombout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten