donderdag 4 oktober 2012

24-03-2011: Voorjaarssteltjes

In principe kun je in de tweede helft van maart met mooi weer – zoals nu – alweer veel terugkerende zomervogels treffen, maar vaak valt het dan in de praktijk toch tegen. Het is nu al een aantal dagen echt lenteweer en Boeren- en Oeverzwaluw, Blauwborst, Fitis, Zwartkop, Tapuit, Zomertaling, Kleine Plevier en nog een hele horde vroegkomers worden alweer een tijdje gemeld. Maar mijn laatste tochten leverden geen enkele jaarsoort op. Vandaag kwam daar gelukkig verandering in. Nog niet tijdens het vogeltrek kijken vanmorgen, hoewel dat best leuk was met onder meer een Grote Barmsijs vlak over mijn hoofd. Vanmiddag fietste ik maar weer eens naar de uiterwaarden van Everdingen en daar was het zeer aangenaam toeven. Nog steeds veel Grutto's, waaronder een aantal IJslandse, Kluten, een Pijlstaart-man, veel Kieviten, Tureluurs, Bergeenden en Wintertalingen en jawel, zowaar vond ik met mijn nieuwe superkijker een Kemphaantje tussen de vele Grutto's. En even later ontdekte ik mijn eerste Kleine Plevier van dit jaar op een eilandje. Vanuit een poeltje hoorde ik een Heikikker roepen – wel geen vogel, maar toch erg leuk. Verder waren er volop Witte Kwikstaarten onderweg en ook een Kneu en een prachtige man Bruine Kiekendief die roepend hoog over trok langs de Diefdijk. In de Goilberdingerwaard, waar ik ook nog even een kijkje nam, vond ik nog een late Grote Zilverreiger. Onderweg langs de Diefdijk stond een paartje Scholeksters me eindelijk eens wat leuke foto's toe. Het was een heerlijke lentedag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten