donderdag 4 oktober 2012

24-02-2011: Witoogeendje zien



Het was vandaag, met al die mist en druilerigheid, een mooie dag om een gerichte actie uit te voeren. Er zit al een paar dagen een vrouwtje Witoogeend in een plasje in een wijk te Delfgauw, een plek die met het OV eenvoudig kan worden bereikt. Over de herkomst van de eend wordt door menigeen gezegd dat die dubieus is, maar dat is altijd zo bij zeldzame eenden, en zeker als ze zich ophouden op een plek als deze. Dat zij optrekt met vier Kuifeenden, die toch redelijk wild lijken, ongeringd is en geen andere tekenen van gevangenschap vertoont, doet er blijkbaar niet zo heel veel toe. Persoonlijk denk ik dat verdwaalde vogels, dus ook eenden, overal kunnen opduiken. Hoe het ook zij, ik ging vanmorgen maar eens op zoek. Voor zo'n eend hoef je er niet vroeg uit, dus tegen twaalf uur was ik per trein en bus (lijn 82 vanaf Delft station) ter plekke. Het vrouwtje Witoogeend was zo gevonden. Aanvankelijk zat ze nogal ver weg met de kop in de veren te pitten, maar dankzij een paar nogal heftig baltsende Futen werd het groepje Kuifeenden met daarin de Witoogeend steeds dichter naar mij toe gedreven, totdat ik nog leuke plaatjes kon schieten ook. 
Ik bleef ruim een halfuur genieten van de vogel en bekeek nog eens goed de verschillen met een vrouwtje Kuifeend. Dat is toch echt geen enkel punt, als je ze goed ziet. Er was verder weinig te beleven in dit wijkje, met uitzondering van een overvliegende Witte Kwikstaart, dus was ik om half drie weer thuis, een leuke soort rijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten